Drivinggggg.... ZzzzZZZz - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu Drivinggggg.... ZzzzZZZz - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu

Drivinggggg.... ZzzzZZZz

Door: Me

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

23 September 2013 | Zambia, Lusaka

Vandaag full day drive gehad om van Malawi naar Zambia te gaan. 7 uur vertrekken, en slechts 2 pis stops, en we zijn rond 2 uur bij de border. Wederom ging het vertrekken uit Malawi, en binnengaan van Zambia, erg snel. Met een half uur allemaal klaar. Mooie stempel erbij, en 50 dollar armer. Even gestopt in een grotere stad, waar ze een Steers hebben. Soort mac maar dan Afrikaans. In Zuid-Afrika is dit een hele goede keten, hier viel het echter bijzonder tegen. Zeker wat betreft prijs, 10 dollar voor een menu. Zelfs de mac is beter. Beetje jammer..... We zitten net 15 km over de border, dus nog weinig indruk van Zambia, op de stad na.
Uiteraard volgen wij de hostage in Nairobi, die sinds vrijdag aan de gang is. We hoorden net op de radio dat ze er misschien een bom op gaan gooien om de ellende te stoppen. Bizar. Schijnbaar gaat het om een terroristische actie van Al Sjahab, onderdeel van Al Quaida. 15 personen van vooral Amerikaanse en Engelse komaf, van rond de 20 jaar. Officiële oorsprong: Somaliers. Ze hebben een mall binnengevallen in een wijk waar vooral de rijkeren en expets zitten. Bij binnenkomst hebben ze alle Islamieten de kans gegeven te vertrekken. In lijnen opstellen en een islamitische vraag beantwoorden. Vanaf dat moment wordt er af en toe eens iemand vermoord. Motief: deze groepering was tot 2008 aan de macht aan Somalië. Geen president of regering. Af en toe vielen ze Kenia binnen om een terroristische daad te plegen, wat Kenia stil hield. Dit gebeurt sinds 2008, toen de Amerikaanse ambassade werd gebombardeerd. Toen ze 6 toeristen ontvoerden naar Somalië, was voor Kenia de maat vol. Sinds vorig jaar is Kenia Somalië binnengevallen, met hulp van Oeganda, Rwanda en nog een land. Om de terroristen te verjagen. Dit lukte, en nu heeft Somalië een president en regering. Maar tot het land stabiel is blijven de troepen er. Uiteraard zijn de gevluchte strijders, vooral naar Jemen gevlucht, niet blij en zeggen terroristische aanvallen te plegen tot de troepen uit Somalië vertrekken. Dit is de eerste actie hiervan. De troepen vertrekken uiteraard niet, want ze kwamen al regelmarig buurten vanuit Somalië om een aanval te plegen. Dus veranderd er wat dat betreft weinig. Vandaag hoorden we dat de kinderen ook weg mochten. Een jochie van 6 is op 1 van de terroristen af gelopen met wijzende vinger: 'u bent een slecht mens'. Hierop zei de terrorist 'wat?'. Het jochie herhaalde nogmaals 'u bent een slecht mens. Kijk wat u doet'. Hierop haalde de terrorist chocola uit zijn zak en gaf dit aan het jochie met de mededeling dat hij moest gaan met zijn moeder en zusje. En hij vroeg het jochie hem te vergeven en voor hem te bidden. Hierop besloot hij alle kinderen te laten gaan. De Keniaanse troepen zijn inmiddels ook binnen, dus het zal nu wel snel afgelopen zijn.

• 25 September 2013 - 21:16

Nina:

Heftig verhaal zeg...

• 25 September 2013 - 21:22

Raymond:

Ik moest gelijk aan jullie denken toen die gijzeling begon. Doe maar voorzichtig!