Vinales - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu Vinales - Reisverslag uit Viñales, Cuba van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu

Vinales

Door: Me

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

17 September 2014 | Cuba, Viñales

Kreeg mijn ontbijt toch in de hostel, fruitdrankje, groosterd brood, omelet, chocopasta en fruit. Taxi op tijd. Ouwe Cubaan in een even oude taxi. Geweldig. Zo'n oude zwart-gele. Met origineel interieur. Hele ervaring. Er rijden veel oldtimers rond, gelukkig, maar je ziet de vierkante kadetjes ook veel en onze kleine moderne boodschappenkarretjes ook wel. Wrsl voor de toeristen. De viazul is ruim opgezet, een echt government ding, met riante moderne bussen. Alles rijdt op tijd. Lekker zitten en genieten. De tocht duurt 3 uur met 2 tussenhaltes. Ik lig alweer snel in coma. Het is hier groener, en heuveliger. Bevalt mij wel. Als we in het dorpje Vinales aankomen, wat echt een dorpje is, staat er bij de halte een horde mensen met bordjes van hun casa. Ik zie al snel het bordje met mijn naam, ideaal! Ze wonen als gezin met 1 kind, aan de hoofdweg, net buiten het centrum. Lees 10 min lopen. Bijna alle huisjes zijn semi een casa. Alles is gekleurd, en iedereen is vriendelijk. Hun huis valt erg op, het heeft 2 verdiepingen. De bovenste verdieping is van mij. Walhalla! Een slaapkamer met 2 2persoonsbedden, een riante en schone badkamer en 2 balkonnetjes. Een overloop met eettafel en koelkast die ze met drinken voor mij vullen. Tis echt bizar. En wc papier! Ze komen alleen boven als ik ze nodig heb. Vanavond eet ik met ze mee, vis. Benieuwd! Er zijn zat restaurantjes aangezien iedereen van de overheid restaurantjes mag beginnen, dus niet altijd even goed.
Al snel bespreken we de planning: ik heb een lijstje met tips, overheidsideeen. En dus geld voor hun en kwalitatief minder. Hij raadt me lokale dingen aan: mooier, beter, goedkoper en geld voor de locals. Ik vind t allemaal prima. Hij vraagt een beetje naar mijn interesses en morgen wordt het paardrijden en wandelen in 1, met een prive gids. Ik heb een dejavu met Costa Rica ;)
De omgeving verkennen, en ik mag bepalen hoe lang dit gaat duren. Straks nog even een rondrit door het dorpje met de auto. Ik ga naar een lokale massage, hij weet wel iemand.
Ennnnnn...... hij weet iemand die tattoo's zet!!!! Weer gelukt.
Ik heb net even een wandeling naar het centrum gemaakt, en alle souveniers gevonden die ik morgen ga kopen. Tis hier zo klein en knus, en tevens wordt het compleet overspoelt door toeristen. Ik vind het geweldig hier! Heel blij dat ik besloten heb dit uitstapje te maken.
We hebben inmiddels de snelle tour achter de rug. Met een auto rijdt hij me rond naar alle touristische attracties: 2 grotten waaronder de ene met het bootje, 3 uitzicht punten bij de overheidshotels, en de evolutie muur. De hotels zijn allemaal in beheer van de regering. Ze hebben de mooiste plekjes en de leegste huizen. Slechte service, eten en kamers. Er is altijd wel iets stuk. Owkey.... Morgen kan ik van de echte schoonheid genieten, te paard en voet.
Ik vraag naar de begraafplaatsen die ik niet zie. Hier is het zo dat bij een overlijden iemand naar een boer gaat en een stukje land koopt. Gewoon ergens. Hoe simpel kan het?
Verder vraag ik naar de cockfights. Is een hele happening hier. Hele families en familie-eer komt eraan te pas. Maanden trainen voor hooguit 20 min knokken met knokken van mensen onderling erachteraan. Is enkel in het weekend. Door de pretoogjes baal ik er een beetje van dat ik dat stukje cultuur niet mee kan maken.... Verder wilt hij vooral weten waar mijn naam vandaan komt want die is zo mooi, en voor hier een normale naam. Maar ik ben blank dus dan is het weer speciaal. Met blauwe ogen en veel kleur in tattoo's wat ook weer ergens voor staat. Kortom: ik zou het goed doen op de markt hier. Morgen maar s kijken dus :)
Weer terug in de casa is het 7 uur, over een uur eten. Dit krijg ik netjes op mijn verdieping geserveerd. Of ik er een cocktail bij wil, tuurlijk, een pina colada graag.
Er verschijnt een bord soep (kikkererwten, bonen en kruiden), groentes op een bord (konkommer, snijbonen en avocado), rijst en een bord vis. My god wat veel, maar errug lekker! Een slokje cocktail doet me bijna achterover slaan, ik weet waar de rum is! Vraagt ze of ie zo goed is, of dat er meer rum bij moet!! Ik kijk bijna scheel. Dus als je typevouten vindt, komt daarvan. De vis heeft ze een naam gegeven die ik alweer kwijt ben, maar echt super lekker. Hierna verschijnt een bord fruit, toetje denk ik, al bomvol. Maar daarna komt er nog een bord met een taartje. Waar laat ik dat?!?! En dan de restant cocktail nog. Ik rol zo naar bed. Denk dat ik errug lekker ga slapen.

  • 05 Oktober 2014 - 21:59

    Raymond:

    Mooie sfeertekening !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniëlle

Sinds 2007 het reizen ontdekt. Landen als Zuid-Afrika, Botswana, Zambia, Ierland, Schotland, westen VS, Costa Rica en IJsland bezocht. Nu dus voor de volgende reis (wederom Afrika, loving it!) eens kijken hoe het met waarbenjij.nu werkt :)

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 119645

Voorgaande reizen:

04 Februari 2017 - 01 Februari 2018

Nepal en India

05 September 2016 - 12 September 2016

Marokko - koningssteden

20 Augustus 2016 - 02 September 2016

Zomers Lapland

29 Januari 2015 - 17 Februari 2015

Maleisisch Borneo 2015

11 September 2014 - 05 Oktober 2014

Curacao & Cuba

31 Augustus 2013 - 05 Oktober 2013

Centraal Afrika 2013

Landen bezocht: