Curse of the turtles - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu Curse of the turtles - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu

Curse of the turtles

Door: Me

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

02 Februari 2015 | Maleisië, Sandakan

Vandaag turtle island. Met een bootje, echt mini bootje, uurtje varen. Middagje relaxen, en dan schildpad zoeken die eieren legt, eieren opgraven en veiligstellen en kleintjes loslaten. Als we er aankomen, want gisteren was het al net aan. Als....
Na een half uur bereiken we open zee. Met golven van 3-4 meter, in dat kleine bootje. Kan je vertellen dat dat geen feestje is. En de schipper ook niet: we gaan terug. Geen schildpadden dus :(
Maar wat dan te doen? Vanuit kantoor willen ze me een dag erger de jungle insturen. We hebben andere, mooiere lodges. Ik wil niet een mooie lodge een km verderop in de jungle. Dus geld uiteindelijk terug. Je komt daar pas bij de avond aan en hebt dus niets want volgende ochtend moet je er weer uit. Geen waar voor je geld dus.
In de hostel helpt t vrouwtje me met wat anders vinden. Vuurvliegjes is een beetje saai is haar mening maar de grot is nog een optie. Doe maar. Om 14 uur opgehaald door dezelfde prive gids als gisteren. En dan 2 uur rijden. Twee uur door een tropische storm. Dus ook bij de grot hoost het. Gelukkig is het niet koud. We moeten een klein stukje door het woud, over plafonders, heel verstandig aangezien door de regen al een stroom aan het ontwikkelen is eronder. Bij de grot wemelt het van de vogels. Geloof zealuwachtigen. Hun nestjes zijn iig veel geld waard. 2 soorten die beiden in een aparte grot leven. De nestjes zijn vooral in trek bij chinezen, medicijnen voor t een of ander. De vogels broeden 5x per jaar. En om ze niet helemaal leeg te plukken mag 3x per jaar geplukt worden. 3x per jaar gedurende 2 weken hangen de plafonds vol met mensjes die zich uit de naad werken te plukken. Wij gaan de zwarte kamer in, het minste geld. De grot is 1 hele grote en hoge ruimte waar ze langs de muren, op de grond, een pad hebben aangelegd die ze vrij houden van vogel en vleermuis poep. Het wemelt van de kakkerlakken, ondefinieerbare giftige insecten en grote Harry's. Het ruikt ook heerlijk, zoals je je kan voorstellen. We gaan weer buiten zitten en wachten tot zonsondergang, de wissel van de vogels en vleermuizen. Hier zien we een oerang oetan nest, zonder aap, en een groep rode aapjes. Zelfde soort als de grijze, ander ondersoortje. De grote wissel blijft uit door het weer, vleermuizen haten regen, dus kiezen een uitgang straks langs de wand het bos in. Das wel jammer. Hierna weer 2 uur terug rijden. Bij goed weet kan je de andere kamer bezoeken met het grote geld, de andere zwaluwsoort. Maar dat werd te gevaarlijk met de regen. Je moet dan de berg op nml. Op zich jammer. Die ene kamer is het 4 uur rijden totaal net niet waard. Maar ik ben er weer een dag uitgeweest. Rond half 10 in de aaf ben ik terug. Even eten en dan nog even lekker chillen.

• 03 Februari 2015 - 11:26

Jo:

Hoest met je keel?
    Leuk verhaal. Houdt ons op de been met stomme winterse stormen, mensen die niet kunnen rijden en files veroorzaken.

• 03 Februari 2015 - 19:43

Raymond:

Toch de verleiding kunnen weerstaan om een Harry mee te nemen ?