Oerang oetan, longhouse en kayak - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu Oerang oetan, longhouse en kayak - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu

Oerang oetan, longhouse en kayak

Door: Me

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

15 Februari 2015 | Maleisië, Kuching

Weer een excursie. Ik wou ook hier heel graag naar de oerang oetan sanctuary. Ten eerste omdat ik in Sabah er maar 1 gezien heb, ten tweed omdat ik graag vergelijkend warenonderzoek verricht. En in dit pakket zit t. Deze was al door 2 andere toeristen besproken, en dus eigenlijk ook mijn enigste optie. Prima.
Dus om 8 uur wordt ik opgepikt door Boko. Staat er op z'n arm getatoeëerd iig. We halen de andere 2 nog even op, 2 aussies. Uiteraard. En gaan als eerste naar de oerang oetan. Totaal anders. In Sabah reed je langs de jungle. Stopte je langs de jungle, en kon je maar een klein stukje de jungle inlopen tot de voederplaats en het weeshuis. Geen hek te bekennen. Hier zijn er al hekken vanaf de doorgaande weg. Weliswaar laag, zo'n 1,5 m, maar t blijft een hek. We moeten ook een stuk het bos doorrijden, met hekken aan weerszijden, tuintjes en een hoop paden, voor we bij het kantoor komen. Hier uitstappen en naar voederplaats 1 lopen. Mag alleen nog niet, er zijn oerang oetans onderweg. En inderdaad, ik zie zo 4 oerang oetans door de bomen klauteren. Die beesten klauteren soepel. Via het touw over de weg slingeren ze met gemak richting voederplaats. Maar wij mogen nog niet. En dan weten we waarom: uit de bosjes komt Ritchie op z'n dooie akkertje aangelopen, steekt over naar de voederplaats en dan mogen wij. Ritchie is de bigboss. En big is ie. Prachtig beest. Zit ook in z'n eentje op de voederplaats. De rest duikt af en toe omlaag om wat te pakken en duiken dan weer de touwen in. Veel touwen. Doet toch een beetje dierentuinachtig aan. Naast Ritchie zitten hier nog 3 volwassenen en een puber. Zo leuk gezicht! En dan is Ritchie er klaar mee en gaat via de andere kant het woud in. En wij maken weer plaats. Echt niet dat mr er ook maar enigszins over nadenkt om de bomen te gebruiken. Wij mogen de andere kant op, naar voederplaats 2. Daar zijn ook oerang oetans gezien. Lopen dus. We moeten wel stil zijn, want Ritchie is nog in de buurt. En als ie komt buurten, is dat omdat ie pissed is. Hij haat herrie. Het kan naar duidelijk zijn wie de baas is. Ritchie heeft t goed voor elkaar! Bij voederplek 2 worden we helemaal verwent: mama met kleuter. Dat wil zeggen dat de afstanden de kleine aan mama hangt, maar eten wel rondom mama struint en slingert en vooral verveelt. Tis vooral een kanjer in eten bij mama jatten. Te schattig! Er komt nog een volwassen oerang oetan bij. Dubbel vervelen denkt de kleine! Na een uur moeten we weer door. Geslaagde ochtend.
We gaan naar de longhousen. We zijn al gewaarschuwd dat het niet meer zoals vroeger is. De cultuur is er een beetje uit en de huizen worden steeds meer van beton gemaakt. Omdat er nog wel s wat affikte. Het valt dan ook best tegen. Maar het hoort erbij. We maken een wandeling door het dorpje, horen de gebruiken aan, zien een paar doodshoofden opgehangen in een oud huis, en gaan weer. Als afscheid een glaasje rijstwijn. Die is wel lekker! En dan kayakken. Ik heb er dus echt de pest aan. En dan zit ik ook nog s alleen in zo'n ding. Zucht. Gelukkig is de natuur erg mooi. Maakt een hoop goed. We maken 2 stops: de eerste voor een simpele maar lekkere lunch, de 2e omdat mijn rug inmiddels zegt: je kijkt maar. Daarom haat ik kayakken. Na een half uur weet ik al niet meer hoe ik moet zitten: laat staan na de 3 uur van vandaag. En natuurlijk ook nog een plaatselijke stortbui op onze knar..... Maar dat mag de pret niet drukken. De gids is erg grappig en doet onwijs z'n best. De aussies zijn ook onwijs chill en relaxed, en de natuur is prachtig.
Om 4 uur ben ik terug in de hostel, even douchen en weer weg. Bijna alles is dicht, maar ik heb goede hoop dat de sushi toko wel open is. En inderdaad. Tis ook voor de begrippen hier prijzig, en je besteld per gerecht. Geen all you can eat. Maar hemel wat is het lekker!!! En de laatste avond alweer, morgen zit ik rond dit tijdstip alweer op het vliegveld. Op de terugweg weer op de foto gezet. Dit keer iemand die m'n dreads vast wou leggen. Wordt echt steeds gekker. En de vraag of mijn kikker geen speciale aandacht nodig heeft. *zucht* ze zijn hier weinig gewend. In de hostel weer lekker aan t lezen geslagen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniëlle

Sinds 2007 het reizen ontdekt. Landen als Zuid-Afrika, Botswana, Zambia, Ierland, Schotland, westen VS, Costa Rica en IJsland bezocht. Nu dus voor de volgende reis (wederom Afrika, loving it!) eens kijken hoe het met waarbenjij.nu werkt :)

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 119646

Voorgaande reizen:

04 Februari 2017 - 01 Februari 2018

Nepal en India

05 September 2016 - 12 September 2016

Marokko - koningssteden

20 Augustus 2016 - 02 September 2016

Zomers Lapland

29 Januari 2015 - 17 Februari 2015

Maleisisch Borneo 2015

11 September 2014 - 05 Oktober 2014

Curacao & Cuba

31 Augustus 2013 - 05 Oktober 2013

Centraal Afrika 2013

Landen bezocht: