Dooie dieren dag - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu Dooie dieren dag - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu

Dooie dieren dag

Door: Me

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

08 September 2016 | Marokko, Rabat

Vandaag dagje cruisen door Fez. Culturele dag. Papa kras heeft een hoop verteld, er is eigenlijk niets aangekomen. Verrassing dus. Ontbijt was vandaag iets beter. Pannenkoekjes en stokbroodjes met boter en zout, en een warm gekookt ei. Nicole begon de dag goed, om half 8 licht vol aan en gezellig te kletsen, en ik net wakker. Zo dapper. Ze had alleen al darmkkrampjes. Om 9 uur weer vertrekken. De foto's die gisteren gemaakt waren lagen nu voor het hotel, a 2 euro per stuk. Sommigen vinden het zielig en zo verdienen ze nog wat, want ze zijn zo arm. Ik weet t niet. Ik heb veel armer gezien. Ben niet zo overtuigd. Plus dat ze t hier absoluut niet waarderen als je zomaar een foto maakt, en dan andersom ervoor betalen. Maar ook vandaag gebeurt dit op de medina, de markt. We gaan eerst naar 2 foto momenten. De bronzen poort en de citadel met uitzicht over fez. Supermooi. Inmiddels is Nicole ingekacheld en voelt zich ellendig. Daarna naar de keramiek buurt. Keramiek fabriek eigenlijk. Zoef zoef rondleiding van begin tot eind. Erg leuk, wat een werk zeg! Alles met de hand. En zo mooi! En dan uiteraard de winkel. Walhalla!!!! Alleen twijfel ik aan mijn omrekenkoers. Een koffiebordje kost omgerekend 15 euro. Wtf..... Lama. Dan naar de medina. Erg leuk, krap en overvol. Veel mooie spullen, geen tijd te shoppen. Zo jammer, zie zoveel mooie leren tassen. Papa kras heeft een vlot tempo. En op de tassen letten. Nicole ziet waarschijnlijk inmiddels ook beroerd, want ze vallen nu mij lastig. Wederom veel katten. Dan is t de beurt aan de leerlooierij. Ik rook al verrottende luchten tussen het leer door, en we waren inderdaad in de buurt. Alleen.... Het is veel te druk, 2 bussen, dus we kunnen er niet bij en papa kras gaat weer even los over fez die geen massa toerisme aankan terwijl ie langssprint om ons mee aan de koffie te nemen. Misschien later. Mooi terras, mindere koffie. Dit gaat uiteraard ook in een relax tempo, ook voor de mensen die hier wonen is t te warm. En daarna poging 2 voor de leerlooierij. En met succes. Geen munt struikje voor onder de neus. En smalle steeg en trappen op naar boven. Dan staan we op t dak en kijken we neer op allemaal baden. Ongeveer 1 x 1 en denk 1,5 meter diep. 1 sectie met het kalken van het leer, 1 sectie met duivenpoep soep om het leer soepel en sterk te maken en 1 selectie om het te kleuren. In de diverse holen zitten meerdere huiden die elk langer of korter erin liggen. Op de daken liggen ze vervolgens te drogen. De licht die je bereikt zit tussen leer en rottingslucht in. Valt me eigenlijk onwijs mee. De mannen die rondspringen in de holen zijn bijzonder afgetraind. Hard werken voor weinig geld. En dan via een winkel met tassen (walhalla!!!!!) direct naar een kleding winkel. Jasjes passen. Best mooi, maar mja..... Tussen 130 en 200 euro afhankelijk van lengte en suède is duurder. Duurt lang...... Daarna komen we weer bij tassen. WhoopWhoop! En ik ga voor gaas. Kameeltas gescoord, schijnt. Maar erg mooi. Zag m boven al hangen voor 130 euro. En zonder moeite, want er is geen rits, gaat de prijs hier naar 85 euro. Tja, om dus. En dan ben ik vermoed ik nog opgelicht. Maar ik ben blij. Hierna gaan we weer door de markt dwalen. Chaos, hectisch, maar mooi. Veel ezels, kippen, geitenkoppen, hersenen en harten. Nog steeds blij dus. Toen was het lunch tijd. Weer leuke, mooie en originele tent. We eten een authentiek Marokkaans gerecht: kippastei. Nicole is nog steeds ellendig en bestelt kip tajine. Onze pastei bestaat uit kipgehakt in krokant deeg met honing en amandelen. En cola. Genieten. En fruit er na. Hierna weer de markt over. Weinig aanspraak gelukkig, maar volgens een bepaalde dame is dat logisch want Nicole is de arme tak van Kras. Dusssss, steek die maar in je broekzak. Maar Nicole zou Nicole niet zijn als die niet reageert met: misschien de arme tak, maar wel de mooie tak. En dan weer een fotomomentje. De hogere Koran school uit de 14e eeuw. Super mooi. Niet meer in gebruik. Wordt gerestaureerd, zoals alles in Marokko. Maar nog niet klaar omdat het geld tijdelijk op is, of de prioriteit elders ligt. Onze Luther heeft hier les gehad. Eigenlijk zouden we nog naar een katoen fabriek gaan, maar papa kras is een beetje bezorgd om de gesteldheid van sommigen vanwege de warmte (43 graden), dus gaan we eerder terug. Nog even op advies van papa kras een cactus vrucht gegeten, want das goed voor je. Best okey, niet heel zoetig. Vooral voor Nicole, die zich inmiddels stuk beter voelt. We lopen voor het eten nog even naar de promenade en het winkelcentrum. Lekker chill met z'n 2en. Ijsje scoren onderweg. En dan nog ff chillen tot etenstijd. Het voedsel van vanavond bestaat uit koude salade, kikkererwtensoep, en kip of lam tajine. Klauf, vet en bot. Als toetje weer sinaasappel met kaneel en een custard pudding met caramel. Met andere worden: we gaan naar de Mac want Daan is spontaan op dieet. Dus met z'n 6en (weer nieuwe contacten) lopen we na het eten richting winkelcentrum, alweer, doen hier een rondje en eindigen bij de Mac. Half 12 liggen we gestrekt. Hopelijk lekker slapen, morgen lange bus dag.