Shoppennnnnnnn en dus sporten om de prijs - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu Shoppennnnnnnn en dus sporten om de prijs - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu

Shoppennnnnnnn en dus sporten om de prijs

Door: Me

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

10 September 2016 | Marokko, Marrakesh

Vandaag marrakech. We beginnen met een culturele tour. Als eerste de cactustuin van Yves saint Laurent. Geen idee wat hier cultureel achtig aan is, maar blijkbaar was de tuin eerst van een koning. Vooruit maar, tis maar een half uur. Dan naar de medina. Uiteraard is deze weer omgeven door een grote muur, en dus ook een poort. De poort uit de film the mummy. En dan naar binnen. We zien eerst de bekende moskee toren van 77 m hoog. Symbool van marrakech en Marokko. Marrakech onderscheidt zich verder voorlopig door de rode kleur van de gebouwen, en verder nog niet. Mijn tats en Dreads zijn hier wel meer in trek, en men is minder gecharmeerd van foto's. Beetje agressief. En dan zijn we nog niet eens op het grote plein. We stoppen bij de mausolea van oude koningen, vrouwen en moeders, en vroeg overleden kinderen. Ik dacht jeeeeeeeeh, maar was een beetje een domper. Betegelde, anonieme graven, met een enkele niet naar t oosten gericht, de joden. De vrienden liggen buiten. En dan verder wandelen door de medina naar de koffiepauze. Er worden vandaag weer veel schapen verhandeld. We zien veel mensen met een schaap op schoot op de brommer. Je moet wat. En dan verder de medina door. Lunch en diner zitten inbegrepen in de prijs. Maar in het hotel. Toch besluiten we lunch in het hotel te nuttigen, omdat het plein pas rond 5 uur tot leven komt. Na de koffie gaan we nog naar een paleis van een minister president die hier met z'n 4 vrouwen en 24 concubines woonde. En geen kinderen. Hij overleed op 41 jarige leeftijd. Naam zoeken we op. Mooi complex, veel versieringen op de muren en plafond. En daarna naar een kruidenboer. Kruiden vindt je overal hier op straat, maar is niet goed volgens papa kras. Stoffig omdat het open staat op straat. Dus naar binnen in een klaslokaal en dan krijgen we uitleg over verschillende kruiden, oliën enz. Erg grappig, ze weten het goed te verkopen. Nicole wordt steeds gelukkiger en gaat helemaal los hier. Ik koop voor mijn doen ook nog aardig wat. En daarna op het plein, wat inderdaad redelijk rustig is, verzamelen en richting hotel. We zijn snel terug. De lunch is buffet, met voor de verandering pasta, witvis, aardappelen, meloen, koud saladebuffet en stokbrood. En bunkeren maar. Dan nog even opfrissen op de kamer. De shuttle hebben we gemist om 3 uur en gaat pas weer om 7 uur. Taxi dus voor 5 euro. Papa kras zegt dat we terug met de koets moeten a 20 euro totaal. Is mooi 's avonds zegt ie. We gaan met taxi naar de markt. Al snel ben ik Nicole kwijt. Die hangt vast aan een vrouw die henna zet. Een andere dame klampt mij aan. Iets met mooie tattoos, Dreads, goeie man nodig. Blablablabla. Als je je handen laat volzetten ben je op zoek naar een vent, als je voeten ook vol zitten ben je getrouwd. Inmiddels, 5 min later, is Nicole r rechter arm vol, en weet ik mij los te peuteren van die vervelende dame. Nog geen prijs afgesproken. Ik ben benieuwd. Ze begint bij 80 euro voor 2 armen. Wtf...... Uiteindelijk weet ze goeie deal te maken en zitten ze allebei vol. Dan gaan we de markt op, 6000 winkels. En heeeeeel veeeeeeel aanspraak. Veel lampen, leren tassen (omg), kleding, kleedjes, veel houtsnijwerk. En uiteraard ga ik wéér voor gaas voor een tas. Deze keer een hele tas, en we krijgen er weer de helft van af. Jeeeeeeeej! Nicole r handen zitten nog steeds vol, moet een uur intrekken, en tis echt grappig te zien hoe spastisch ze rondloopt momenteel :) Dan ff terrasje tot Nicole r handen kan wassen, met een Belgische wafel met nutella of chocola whehehehehe. Nicole heeft r henna er inmiddels afgepeuterd. En ik moet zeggen dat t er erg gaaf uit ziet. We lopen een rondje over het plein. Slangenbezweerders kijken. Ik ben toch benieuwd. Ratelslangen liggen op de grond her en der, en de zwarte Cobra's hangen er tussen. Nou ja, staan rechtop. Zodra ze herrie maken worden de cobras wakker en staan rechtop. Af en toe doet zo'n mannetje een trapbeweging maken waardoor de cobra z'n kraag spreid en semi aanvalt. En dan lopen ze met een slang rond die ze om je nek willen draperen. Ik bedank, kost geld, maar hij staat op een knuffel. En dan zie ik de staart aan 1 kant, en even later de kop aan de andere kant en heb ik een slang om m'n nek. En terwijl ik kijk herken ik het soort, en ik wordt helemaal niet blij. Volgens mij een groene mamba..... Fuckkkkkk. En Nicole een foto maken, ik lachen als een boer met kiespijn. Vent lachen. Voor wie t niet weet: de mamba is de slang met t sterkste gif. Ik hoop maar dat ze de tanden eruit getrokken hebben voor mezelf. En dan wilt ie 20 euro. Idioot. Ik geef m 2 euro. Hij wilt 10, no way. Dit is t. En ik krijg een handje. Verder lopen. Weer een hele beleving. We zien nog wat aapjes zoals bij de waterval, alleen nu aan een halsband en met luier om. Okey.... Ik kan veel hebben. Accepteer veel gebruiken van andere culturen. Maar dit gaat toch ook mij echt te ver. Dat je ze misbruikt met nootjes op toeristen maar dan wel los, helemaal prima. Maar op deze manier...... Nee..... Dus weer verder. We gaan weer het marktje op. Geen tas..... Geen tas..... Geen tas...... Nicole vindt leuke souvenier, soort klosjes/kwastjes als sleuterhanger. Ik wil m'n masker. Laatste doel. Maar gewoon niets. Uiteindelijk na flink wat winkelstraatjes, ik ben echt de weg kwijt, valt mijn oog op een soort galerie. En maskers. Dus naar binnen. Ik begin met dat ik een marokaans masker zoek met een max bedrag. Ik moet maar wat aanwijzen. Ik zie een mooie, wat voor die prijs zou lukken, maar uit Kameroen komt. Nee dus. Hij komt met een marokaans masker, van t zelfde idee, maar duurder. Uiteraard. Ik zeg weer mijn max bedrag wat Nicole feilloos overneemt en zo gaat t even door terwijl ik steeds minder enthousiast wordt. Uiteindelijk accepteert ie ons max bedrag. Whoehoe!! Lekker team zijn we. Maar wel weer pinnen..... Dan ben ik echt klaar met geld uitgeven. Nicole r kunstwerk is inmiddels behoorlijk vervaagd. We komen anderen van de groep tegen, met henna ervaring, die zeggen dat er verdunde henna is gebruikt. Dus die nemen Nicole mee op hoge poten en t kunstwerk wordt opnieuw gezet. Alleen dit keer niet 1 uur laten zitten, maar er vanzelf af laten vallen. Dan is het 8 uur, hebben we een paar mooie avond foto's en vinden we het prima. We gaan. Op de terugweg zijn het aantal inmiddels flink toegenomen en ze dragen nu ook kleding...... Tja...... Via ene wilde rit bereiken we het hotel. Rechte heeft geen voorrang, een zebra pas ook niet per definitie, stop borden zie ik niet..... Dus eigenlijk zoals thuis. In het hotel even alles dumpen, wijntje drinken en naar het winkelcentrum 500 m verder. We moeten nog wat eten. Het winkelcentrum is groot, en modern. Prijzen van eten en drinken ligt lager dan in Nederland, kleding is een beetje hetzelfde geprijsd. We gaan bij een Italiaan eten. Nicole pizza en ik pasta. Tajine en couscous komen me m'n neus uit. Erg lekker. Nog een Italiaans ijsje erachteraan, en lekker richting hotel. Even via de Carrefour aangezien alcohol in het hotel duur is. En nog ff chillen bij het zwembad voor het slapen gaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniëlle

Sinds 2007 het reizen ontdekt. Landen als Zuid-Afrika, Botswana, Zambia, Ierland, Schotland, westen VS, Costa Rica en IJsland bezocht. Nu dus voor de volgende reis (wederom Afrika, loving it!) eens kijken hoe het met waarbenjij.nu werkt :)

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 119652

Voorgaande reizen:

04 Februari 2017 - 01 Februari 2018

Nepal en India

05 September 2016 - 12 September 2016

Marokko - koningssteden

20 Augustus 2016 - 02 September 2016

Zomers Lapland

29 Januari 2015 - 17 Februari 2015

Maleisisch Borneo 2015

11 September 2014 - 05 Oktober 2014

Curacao & Cuba

31 Augustus 2013 - 05 Oktober 2013

Centraal Afrika 2013

Landen bezocht: