Weg fata morgana - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu Weg fata morgana - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu

Weg fata morgana

Door: Ik

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

11 September 2016 | Marokko, Casablanca

Laatste Koningsdag vandaag. We vertrekken vroeg om vandaag ook een tour te kunnen doen, aangezien iedereen aan het voorbereiden is op het offerfeest. Met andere woorden: weer veel schapies, en veel dicht. Ik krijg weinig mee van de 200 km die we afleggen, heb hoofdpijn, en zit in de zen mode. Tussendoor ff pauze bij de Shell, waar een gozer goede zaken doet met kettingen gemaakt van vruchten/schillen. En dan casa blanca.... Tja...... Het voelt heel erg Frans aan. De gebouwen, alles staat ook in het Frans, het is een puinzooi op straat. Echt heel veel afval. Mensen rijden als idioten. Veel katten op straat, hier en daar een dooie duif. Ik begrijp de mensen in NL nu wel..... We gaan het zien, mijn enthousiasme is eat minder. Eerst even koffers dumpen. Wie mee wilt met lunchen mag mee, je kan ook rondje lopen. Dus wij rondje lopen. Richting haven en modern station, en weer terug om bij de KFC te eindigen. Om half 3 beginnen we met de tour. Eerst de grootste kerk van de stad. Een betonnen gebouw met glas in lood ramen. Strak, simpel, en de ramen maken het mooi. Het is inderdaad een groot gebouw. Van hieruit vertrekken we maar de grootste moskee van Marokko. Hier hebben we 12 euro voor betaald om te mogen bezoeken. Ze zijn druk bezig met de voorbereidingen voor het offerfeest. 25000 man binnen, en 800000 buiten. Tis een immens gebouw. Erg mooi, en relatief nieuw. Papa kras zegt dat het 4 miljoen heeft gekost, voelend diverse internetbronnen 600 miljoen. Ik mag, ondanks mijn rok tot net aan mijn knieën, toch naar binnen. Hij was even vergeten te zeggen dat dames tot de enkels bedenkt moeten zijn, maar blote schouders mag. Net omgekeerd dus. Binnen is het mega groot. En echt super mooi. Prachtige afwerkingen in de muren en dak. Wederom bewerkt cederhout, bewerkt soort marmer en veel italiaans marmer strak om de pilaren. We gaan nog naar de badruimte, waar iedereen zich moet wassen voor het gebed, en de hammam die enkel dient voor de mooiheid, en niet wordt gebruikt. We staan een half uur later weer buiten. Dan richting strand voor een pauze. We worden eruit gezet, en bij de Mac verderop weer opgepikt. Dus we wandelen. Mooie strandtenten hier. Elke strandtent heeft een zwembad. Leuk aangekleed. Erg gezellig en netjes. En bij de Mac uiteraard een ijsje scoren. Dan gaan we via de oude wijk, anfa ofzo, naar het bestuurlijke district. De oude wijk lijkt op een dure wijk. Allemaal vrijstaande mooie huizen met muren er omheen. Het bestuurlijke district bestaat uit een paar belangrijke gebouwen op een plein. In onderhoud. Ze zijn druk bezig een groots theater te bouwen. En dan wandelen naar het hotel 5 min verderop. En weer buffet eten. Gewoon rijst, spaghetti, heerlijke watermeloen en een goed koud buffet. Het hotel is verder niet bijzonder of mooi, ik heb nog steeds hoofdpijn en buiten is alles dicht, dus ik besluit m'n bed in te duiken. Nicole blijft bij de groep hangen. Ik kan je vertellen dat sinds we casa blanca ingereden zijn mijn fata morgana gevoel compleet weg is......