Zoef zoef Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu Zoef zoef Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu

Zoef zoef Kathmandu

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

07 Januari 2018 | Nepal, Kathmandu

We hebben zowaar redelijk geslapen. Ontbijt was prima, toast met jam, omelet en nog wat Engels wat niet aan ons besteed is. Vandaag is de laatste dag in deze chaos, dus willen we ook wat zien. We zoeken een travel agency en boeken een prive taxi die ons de hele dag naar de toeristische plekken brengt. Het is dan 10 uur. De chauffeur begint al gelijk in paniek te raken dat we te weinig tijd hebben. Hij kent ons nog niet :) We beginnen bij de grote Hindu tempel. Waar we niet de tempel zelf in mogen maar wel er omheen naar de rivier. Wordt maar 20x gemeld. Nauwelijks toeristen te zien en we zijn er net 2 min en er willen mensen met ons op de foto. En willen ze niet op de foto dan gapen ze ons wel aan. Op een niet uitnodigende manier. Maar daar hebben we geen boodschap aan en ik gedraag me gewoon uber naïef: als het niet goed is horen we het wel, en vooral vrolijk blijven lachen. Verder is het chaos hier. Veel nog vernield na de aardbeving. We lopen eerste links om de tempel, komen niet verder. Dan maar terug, tempel even op de foto en dan rechtsom er omheen. Gevonden. Ze zijn net begonnen met een crematie ceremonie. Lichaam ingepakt, mannen er omheen, vrouwen op de achtergrond huilen. Klaar om de fik er in te steken en de rivier op te duwen. Dit duurt schijnbaar een uur, wat wij niet hebben. Dus we maken een paar foto her en der en gaan terug naar de taxi. Hierna de grootste stupa, een Tibetaanse tempel. Mooi plein er omheen met winkels en cafe’s. Leo met de vergelijking met Disney. Ik snap t wel. Blijkbaar was dit geheel vernield met de aardbeving. Het is prachtig hersteld.
Vanuit hier gaan we naar naar 1 van de squares. Ook hier moet je betalen, Tis oud, en veel is ook hier vernield met de aardbeving. Dat wat nog overeind staat, is wel erg mooi. Veel houtsnijwerk. Het is nog steeds een race tegen de klok, dus snelle ronde en door naar monkey temple. Apen zagen we bij de eerste tempel al, maar hier zijn er veel meer. Al is een Tibetaanse tempel wel een Tibetaanse tempel zien we al. Veeeeeeeeel drukker met toeristen. Vanuit hier een andere square. Wederom betalen, en verhaal is hetzelfde als eerder. Noem ons maar cultuurbarbaren. Klopt.... we zijn niet echt onwijs onder de indruk als het om herhalingen gaat. We besluiten ook het 3e plein maar over te slaan als we voor de poort staan en weer hetzelfde zien. Tis tijd voor lunch en we moeten nog 1,5 uur rijden voor een sunset view. En Tis nu 3 uur in de middag zonder pauze. Dus ja, we zijn aardig aan het huppelen. Lunch eten we onderweg buiten kathmandu. Kleine tent. Gebakken rijst met ei en een choco lassie (karnemelk met chocola). Nog geen 4 euro. Leuk eten zo. Dan is het half 5 en hebben we soort van haast. Eenmaal op het uitkijkpunt zien we weinig, te bewolkt. En koud. En de zon gaat, naar onze mening, aan de verkeerde kant onder. Verder geen mening hoor. We rijden door en krijgen een uitzicht waar we wel blij mee zijn. Paar foto’s en dan terug richting de hectiek. We zijn blij dat we morgen de stad verlaten. Stof zit werkelijk overal op, tussen of in. Gek worden we van alle auto’s die van alle kanten door elkaar heen rijden. Zonder elkaar te raken. Om maar niet te praten over de hoeveelheid scooters/motoren. Om 7 uur zijn we weer terug in het hotel. En we eindigen de dag met een lekkere cocktail, een warme douche en een goed boek.