Zoek de Taj...... - Reisverslag uit Agar, India van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu Zoek de Taj...... - Reisverslag uit Agar, India van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu

Zoek de Taj......

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

24 Januari 2018 | India, Agar

23-1
Over vandaag kunnen we kort zijn: 6 uur vertrekken om vervolgens met een paar pauzes om 6 uur ‘s avonds aan te komen in Agra. We hebben beetje naar buiten getuurd en wat geslapen. Maar er komt geen verandering in. Agra is iets rustiger als de steden voorheen, en ze hebben hier stoepen! Ook de toiletten langs de weg worden echte toiletten ipv pisgaten in de vloer. We eten erg lekker in het hotel. Helaas is er weinig te ondernemen in de omgeving dus relaxen we in onze prima kamer met een boek. Morgen wordt weer een culturele dag.

24-1
Taj Mahal dag! Voor zonsopgang worden we weer in tuktuks gepropt en gaan we naar het hoogtepunt van India, voor sommigen dan. Stukje lopen richting de ticket counter, dan 15 min in de rij, tassencontrole en we staan binnen bij de ingangspoort. We lopen er doorheen..... en zien niets. Het is bizar mistig. De gids zegt dan we 1,5 uur zelf kunnen rondlopen en dat de Taj daar is. En wijst ergens heen. Dan maar lopen. Eerst een park door, dan het midden vanwaar de beroemde foto’s worden genomen. Maar nog niets te zien. Ergens op 20 meter afstand komt er een muur tevoorschijn. Als we bijna met onze neus tegen de muur aanstaan zien we het gebouw. Te groot om op de foto ge krijgen, en nog steeds te mistig dus de camera ziet bijna niets. We lopen omhoog en een rondje om het grote witte bouwwerk. Dan naar binnen. Hier staan de mausoleums. Althans, de replica’s. De echte liggen 40 meter lager. Je moet doorlopen en mag geen foto’s maken. Dan lopen we maar weer omlaag en een andere kant op. Links van de taj staat een moskee. Rechts van de taj een replica hiervan. Deze is te bezoeken. Dit gebouw is van rood en wit marmer met net zulke mooie versieringen als de taj. Veel bloemen en Arabische teksten. Helaas aan alle kanten slecht onderhouden en vernield door vandalisme. Eigenlijk vind ik dit gebouw met de rode kleur indrukwekkender dan de taj. Wanneer we weggaan is het nog steeds extreem mistig. Ook een bijzondere manier om 1 van de 7 wereld wonderen te zien.
Daarna weer de tuktuks in en naar Ali’s huis, 1 van de chauffeurs. We krijgen daar ontbijt. Een chipati, nieuw soort gevuld pasteitje, curry, gefrituurd suiker en massala chai tea. Errug lekker, errug pittig!!! En als toetje wordt er rum geschonken :-/
En wederom de tuktuks in om naar de marmerfabriek te gaan. We krijgen een uitleg over hoe ze stenen inleggen en het verschil in kwaliteit en prijs. Dit terwijl er op de grond 4 mannen bezig zijn met stenen slijpen en 1 man met stenen in marmer inleggen. Daarna komen we in de winkel waar we geen foto’s mogen maken. We zien kunstwerken, want dat is het, waar 4 mensen zomaar 9 jaar aan gewerkt hebben. Ze zijn ook niet te koop. We zien tafels, borden, lampen, onderzetters (die beginnen bij 75 us dollars) enz enz enz. Ik durf het niet eens aan te raken. Bizar.
En dan...... inderdaad: tuktuk time.
Op naar het rode fort. Zoals het heet ziet het er ook uit. Groot, rood fort met binnenin een moskee, binnentuinen, de wonen van de ooit zo rijke man met eromheen de woningen van de 25 haremdames. Hopelijk voor hem was ‘ie meer weg dan thuis. 25 vrouwen.... Het doet erg denken aan een soortgelijk gebouw dat ik ooit in Zanzibar heb gezien. Van binnen konden we het niet bezichtigen dus beetje door de tuinen geslenterd. Wederom veel apen en heel veel eekhoorntjes. Die met voer te lokken waren. Te cute!
Toen begon het dilemma wat betreft het middagprogramma. Normaal staat daar een sieradenfabriek en baby Taj op. Maar aangezien de ochtend een teleurstelling was wilden mensen graag terug. Eigenlijk iedereen. Behalve wij. Wij hadden niet het idee dat we onwijs onder de indruk zouden zijn met nu wel vrij zicht. Jaja.... cultuurbarbaren.... Daarbij zou het nu heel druk zijn. En ik wordt al claustro bij t idee. Leo opperde om alsnog naar de baby taj te gaan. Dus eerst naar hotel. En een uur later ging iedereen (met tuktuk uiteraard) naar de taj, en wij naar de baby. En die is lief!!!!! Nog steeds een flink gebouw, met meer graven. De tuin een stuk groener en wilder, en nauwelijks mensen!!! Plus dat wij de baby eigenlijk mooier versierd vonden dan de grote taj. Vooral de binnenkant was veel kleurrijker. Hierna weer terug naar hotel, en Ali vroeg of we nog wilden winkelen. Er was tijd, en het is vlakbij. Dus binnen no time staan we in een sieradenwinkel. Errug mooie stenen, ik blijf toch een beetje een ekster. Maar ook een dagobert, dus laat maar. Leo is helemaal gecharmeerd van een mooie ring, en besluit zichzelf maar een ring cadeau te geven voor d’r verjaardag. Staat r prima. Mooie ring, wordt ter plekke nog even op maat gemaakt, opgepoetst, kistje er omheen en certificaat erbij. En dan tuktuk terug.
Bij het hotel vraagt Ali of hij nog iets voor ons kan betekenen en Leo vraagt waar we aan een kruidenbakje kunnen komen. Uiteraard weet Ali wel wat en die zal er wel even 1 regelen. Hoe en nog niets te betalen. Hij regelt er 1, vinden we het mooi regelt hij er nog 1 en vinden wij het niets dan houdt hij die ene zelf. En als wij net aan tafel zitten in het restaurant komt hij er met 2 aanzetten. Leuke dingen, leuke prijs. Ik kan beter een koffer erbij kopen :-/
Dan genieten van ons wederom heerlijke eten. Nog even ontbijt boor morgen kopen, douchen, lezen en lekker slapen.