Nog meer gebouwen..... in the mist - Reisverslag uit Jaipur, India van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu Nog meer gebouwen..... in the mist - Reisverslag uit Jaipur, India van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu

Nog meer gebouwen..... in the mist

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

25 Januari 2018 | India, Jaipur

Korte rijdag vandaag! De weg blijft een beetje hetzelfde. Weinig verandering. Na een uur stoppen we voor een excursie. We bezoeken Farehpur Sikri. Een oude stad, waar de koning woonde. Met zijn 3 vrouwen, en 500 maîtresses (je moet wat met je tijd), kinderen en alle bedienden. Nog maar 40% van deze stad staat. Dit is het huis van de koning, de school, schathuis, moskee, en de woningen van de vrouwen. Elke vrouw had een eigen woning. Ze hadden alledrie ook een andere religie. De moslimdame had het kleinste huis (1 kamer), maar helemaal versierd met spiegels en diamanten. De christen had 4 kamers in de vorm van een kruis. De grootste kamer was een soort eigen altaar. Ze had dubbele gouden deuren en de muren waren beschilderd. De hindoe dame had 2 huizen, voor de zomer en winter, zonder toeters en bellen. Helaas is natuurlijk alles geplunderd en zie je weinig meer van de tijd toen. Plus dat het nog aardig vroeg is en koud. En mistig. We moeten via een algemene route naar de moskee. Van alle kanten worden we belaagd door verkopers en bedelende kinderen. Om gek van te worden. Bij de poort van de moskee moeten de schoenen uit. En dan denk je t gehad te hebben. Niet dus...... na de poort volgt een mega groot plein, met aan de andere kant de moskee. En daartussenin: heel veel verkopers. We lopen in 1 rechte lijn naar de tempel, die er ook staat. Hier kan je een wens doen. Ik wens alleen maar hard naar buien te rennen. Die komt dus uit. Naast de tempel liggen allemaal graven. Vanuit de familie van de koning worden er nog steeds mensen hier begraven. Dan de moskee. Prachtige schilderingen, wordt nog steeds gebruikt. We lopen naar een andere poort maar weer te veel opdringerige mensen. Ik peer m. In 1 rechte lijn naar buiten. Wachten op de rest, en in 1 rechte lijn naar de lunchstop: streetfood!!! Heerlijke vega curry met lekker brood. En we vinden eindelijk verse samosa’s!!! Niet zoals je ze kent in driehoek, maar rond. De smaak is heerlijk!
En dan nog een paar uur naar Jaipur. We zien een verse dooie koe langs de weg, helemaal opgeblazen. Net een skippibal. En een nieuw diersoort: hier worden kamelen en dromedarissen gebruikt. Deze stad is redelijk modern vergeleken met eerdere steden. Grotere gebouwen, en luxe woningen met een muur eromheen. Wij zitten in een oase middenin de stad. Een oud paleis. Helemaal opgeknapt met muurschilderingen. Heerlijk rustig en zo mooi. Elke meter is er wel iets te zien. We zitten nu lekker op het dakterras met een kingfisher biertje. Gaan hier lekker eten en verder vooral chillen met z’n allen.