Nog meer cultuur.... - Reisverslag uit Jaipur, India van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu Nog meer cultuur.... - Reisverslag uit Jaipur, India van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu

Nog meer cultuur....

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

26 Januari 2018 | India, Jaipur

Paleizen, forten en nog meer gebouwen vandaag. Wederom met de tuktuk. Grote verschil met eerder is dat alles hier nog intact is. We beginnen met de burcht op de berg, die in de avond supermooi verlicht is. Er lopen vanaf beneden naar boven. Lange weg te gaan. En als we tussen de traptredes door willen oversteken moeten we uitkijken dan we niet omver worden gelopen door olifanten. Echt..... het lijkt wel een rupsband die heen en terug gaat. Prachtig versierd. Maar erg dubbel. Dit is het alternatief of boven te komen. En beneden. Onze lokale gids zegt dat deze olifanten met harde hand getemd zijn.
Uiteindelijk komen we boven op het plein, kopen tickets en gaan naar binnen. Veel van de versieringen aan de gebouwen zijn nog intact. Helaas is onze gids vrij lastig te verstaan waardoor ik al snel m’n concentratie verlies en zelf maar wat ga dwalen. Ze hebben vanaf het fort een soort Chinese muur door de bergen lopen... Met andere woorden: duurt lang!!!! Na de bezichtiging (gelukkig maar 1/3e deel van het hele fort) gaan we weer naar beneden en naar deel 2. Een korte fotostop bij een groot meer. Middenin dat meer een paleis. Leegstaand en niet te bezichtigen. Dan gaan we weer juwelen bekijken. Dit keer eerst hoe ze stenen slijpen. Blijkbaar doen ze dag alleen in Jaipur. En dan uiteraard de winkel in. Inmiddels zijn we hier wel bekend mee dus staan we zo weer buiten en begint de verveling toe te slaan. Bij iedereen. Tijd voor lunch dus. Een goed aangeschreven tent waar we voor een leuke prijs ons vol mogen schansen van het buffet. Alleen erg flauw. Gelukkig hebben ze chipati’s. Na de break door naar een astrologisch park. Ik weet niet hoeveel zonnewijzers die allemaal op een nauwkeurige manier de tijd aangeven. Per seconde, 20 seconden, per sterrenbeeld..... ik ga het maar op het gemakje Googlen denk ik. Erg jammer dat de gids zo lastig te volgen is. Inmiddels is het ook weer beetje crematieweer. En dan nog het stadspaleis. En iedereen hoor je zeggen: weer een gebouw?? De afgelopen week waren we of onderweg, of een gebouw aan het bekijken. In Nepal amper. Dus de gebouwen komen een beetje onze neus uit. Terwijl het hier echt wel weet anders is en mooi. Op het fort na bevindt alles zich binnen de grote stadsmuren, die rood zijn met een witte kaderversiering. Doet een beetje Marokkaans aan. De gids wilt ons graag meer laten zien, maar Vikki overtuigd m dat we beter naar het hotel kunnen gaan. Eenmaal buiten wilt de gids graag nog ergens langs, maar dan beginnen we allemaal een beetje te stuiteren: niet nog een fabriek met verkoop trucjes!
Eenmaal terug lekker met een milkshake in de tuin chillen. Na Het eten worden we getrakteerd op een poppentheater. Bizar..... extreem.... en hilarisch!! Een mannetje met jembe voor de muziek. Hij met 2 poppen en een hysterisch fluitje... Die zit standaard aan de paddo’s ofzo, dit krijg je anders niet verzonnen. Vanavond hopelijk vuurwerk met uitzicht op het fort dus hopelijk een paar mooie avondfoto’s. Het is republic day in India vandaag, een nationale feestdag. Nadeel: geen alcohol te krijgen vandaag :-/