Aapjes - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu Aapjes - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu

Aapjes

Door: Me

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

01 Februari 2015 | Maleisië, Sandakan

Vandaag begon goed. Heerlijk geslapen! Ontbijt simpel maar prima. Gewoon wat boterhammen met jam en koffie. Gids was er op tijd en gaan. We rijden eerst Sandokan uit. Het oude centrum bestaat vooral uit lage flats, net daarbuiten zijn de flats 6-7 verdiepingen. Hierna komen de township, zoals iedereen die wel kent. Dan volgen de boerderijen met palm boom plantages. En daar staat t mee vol. Nummer 1 inkomsten hier. Op naar de oerang oetan sanctuary. Eerste ooit opgericht, in een beschermd laag-tropisch bos zonder omheining. Daar aangekomen zien we 6 bussen staan van een cruise schip... 6 bussen 60+ met een laag tempo. Dus gaan we eerst maar even naar de kinderschool. Hier zitten alle weesjes tot 6 jaar voordat ze het wild in mogen. Er lopen er 6. Erg leuk, maar vanachter glas weinig foto mogelijkheden. Dan terug naar de voederplek. Vlakbij, je ziet als toerist immers maar een klein gebied. Er is welgeteld 1 oerang oetan aanwezig. Een jong mannetje en die heeft t reuze naar z'n zin. We worden op een hele show getrakteerd. Vanaf de voedselplatform klimt hij het 'dak' (lees hek) op en overal kijkt ie even aandoenlijk omlaag. Daarbij trommelt ie her en der nog wat met stokken op het dak en klimt uiteindelijk het pad op om mee te lopen. Semi wild noemen ze dat, en waarschijnlijk binnenkort uitgezet in het wild. Van hieruit gaan we naar de overkant, een conservation voor sun bears. Erg aandoenlijke beren. Niet groot project, maar zeker aardig een kijkje te nemen. De beren zijn vooral erg lui...
Hierna lunch tijd. Ik krijg een soort noodle-vis soep. Wederom simpel maar lekker. We gaan weer door. Op naar het rainforest Discovery center. We zitten nog steeds in hetzelfde bos. Hier hebben ze alleen een informatie centrum opgebouwd die over de flora en fauna informeert. Heel erg mooi opgezet, en een heerlijke wandeling kunnen maken. Weinig dieren gezien, maar het is inmiddels ook middag. Ook hier houden ze dan een fiesta.
Dan op naar de neus apen. We zijn ruim op tijd dus kunnen we 2 voederplaatsen bekijken. Idee is hetzelfde als de oerang oetan, alleen andere aapjes. Verschil is dat de oerang oetan solitair leeft, en de neusapen in groepen. Dus bij voederplaats 1 zien we een bachelor groep en een harem groep. En de naam zegt t al; vrijgezelle mannen en een club van vrouwen met 1 hulpvent. Niets is minder waar :) Onwijs grappige beesten, heel veel mooie foto's. Ook helemaal niet angstig, want ze klimmen gewoon het hek op richting mij. En nog best groot ook. Hierna vertrekken we naar plaats 2. We zien hier een hele mooie hornbill die wordt gevoerd, en de neus apen wachten ongeduldig. Ze weten nog een andere groep apen erbij te halen die pas echt bijdehand zijn. Naam ben ik kwijt, ze hebben zwarte snorretjes :)))
Deze springen via jou naar de andere kant, net zo makkelijk. Ondertussen wordt me gevraagd een foto te nemen. Voor ik t doorheb staat een grietje naast me en staan we samen op de foto.... Aapjes kijken krijgt een nieuwe betekenis. Heel bizar. Daarna is het ook hier voedertijd. Denk dat ik totaal zo'n 50 neus apen heb gezien. En denk wel 4x zo veel foto's heb gemaakt. Tis misschien niet helemaal in het wild, maar jemig wat een gave foto's heb ik er tussen zitten. Was het ruim waard. Zeker aangezien de neus apen vooral hoog in de bomen leven wat een mooie foto lastig maakt. Als avondeten heb ik roti op. Soort van roti. Kip moest ik zelf nog even uitkluiven, mijn favo hobby :-/
En zo weer vlot mijn bed in aangezien ik vanmiddag dus echt m'n stem kwijt was en er nog geen verbetering in zit. Geen wild nachtleven voor mij ;)

  • 01 Februari 2015 - 20:17

    Jessica:

    Drie aapies op de foto ;) cool om weer mee te lezen. nog veel plezier meis!

  • 02 Februari 2015 - 10:45

    Raymond:

    Balen zeg, die keelklachten. Hoop dat je snel opknapt. Ben nu al benieuwd naar jouw foto's !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniëlle

Sinds 2007 het reizen ontdekt. Landen als Zuid-Afrika, Botswana, Zambia, Ierland, Schotland, westen VS, Costa Rica en IJsland bezocht. Nu dus voor de volgende reis (wederom Afrika, loving it!) eens kijken hoe het met waarbenjij.nu werkt :)

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 119858

Voorgaande reizen:

04 Februari 2017 - 01 Februari 2018

Nepal en India

05 September 2016 - 12 September 2016

Marokko - koningssteden

20 Augustus 2016 - 02 September 2016

Zomers Lapland

29 Januari 2015 - 17 Februari 2015

Maleisisch Borneo 2015

11 September 2014 - 05 Oktober 2014

Curacao & Cuba

31 Augustus 2013 - 05 Oktober 2013

Centraal Afrika 2013

Landen bezocht: