Rijden, rijden, rijden in een wagentje.... - Reisverslag uit Beni Mellal, Marokko van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu Rijden, rijden, rijden in een wagentje.... - Reisverslag uit Beni Mellal, Marokko van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu

Rijden, rijden, rijden in een wagentje....

Door: Me

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

08 September 2016 | Marokko, Beni Mellal

Sightseeing dag vanuit de bus vandaag. Weer om 9 uur vertrekken. Ontbijt bestond uit het bekende brood met boter en zout, en een koffie. Koffers aanwijzen, foto's bekijken die weer uitgestald liggen van gisteren. En op pad. 300 km. Na een uur koffiepauze in een ski gebied, gelegen op 1200 meter hoogte. Erg modern en netjes. Rijkeluis mensjes onder ons voelen zich hier wrsl wel thuis. Hier is de laatste Marokkaanse leeuw afgeschoten. En dan weer op pad. Al snel komen we langs het midden atlas gebergte te rijden, naast het nationale park. Met hyena's, vossen, jakhalzen, everzwijnen, slangen, schorpioenen (die voor veel doden zorgen) en veel reeën. Gedurende de herfst mag hier op zondag gejaagd worden met vergunning. 1 everzwijn, 3 vogels en nog iets per persoon. Schiet een ree af en je gaat 10 jaar de bak in. Ze zijn druk bezig genoeg voedsel te kweken om de leeuw terug te brengen. Dan rijden we weer een vlakte op, richting hoge atlas gebergte. Veel ezels hier. Staan allemaal vast aan een halster, en sommigen ook met de voorvoeten. De natuur is prachtig hier. Papa kras begint een verhaal over de cultuur hier. Meisjes mogen vanaf hun 18e trouwens. Polygamie is normaal hier, met een max van 4 vrouwen, en is bedoelt de vrouwen te beschermen. Als in; als de eerste geen kinderen kan krijgen, of ziek wordt, hoeft ze niet te scheiden en kan manlief nog z'n doel van leven bereiken. Maar..... Er moet wel toestemming gegeven worden door iederere eerder aangetrouwde vrouw. Mat andere worden: gebeurt niet heel veel. Iedereen kan trouwen zonder toestemming van familie. Vrouwen mogen inmiddels alle beroepen uitoefenen, behalve die van koningin. Waar ze momenteel over aan het debatteren zijn. Dus eigenlijk is Marokko best modern. Alleen abortus is een no go, das doodmaken van een kind, en dus ernstig strafbaar. Hierdoor gebeurt het dus wel eens dat er een kind uit oeps geboren wordt, of verkrachting, of na een avond zuipen. Whatever. En dan is er geen vader bekend. Met andere woorden: kind heeft geen bestaansrecht want mag niet geregistreerd worden. Geen baan, geen opleiding, 0 kansen. En dan pauze 2 tijd. Naast een hele grote Haagse markt, waar we geen foto's mogen maken. Mensen willen dat niet en zijn agressief. Wij vinden het prima en halen gewoon een cola, 1 euro p stuk. Pauze is in de bus. Papa kras heeft een pakketje samengesteld voor ons. Om 2 uur weer even een pauze, bij de Shell dit keer. Maar er zit een souveniershop naast, en souvenier 1 is gekocht. En niet eens voor mij. Nicole is fanatiek met afdingen. Wordt een gevaarlijke vakantie dus. Maar goed dat ik extra gewicht heb geboekt. We rijden weer door tot het volgende foto momentje, het stuwmeer. Weinig geregend, dus water staat laag, maar wat een uitzicht! Om 4 uur hebben we de laatste koffie pauze. Weer een simpele stop. En dan moeten we nog 100 km. De minder toeristische dorpjes zijn duidelijk eenvoudiger en minder mooi opgezet. Weinig trottoir, huizen kleiner en minder mooi. En algemeen onderhoud is minder. Je ziet hier ook geulen om het water weg te laten lopen. En helaas heel veel vuil langs de weg. We rijden weer de vlakte op richting beni mellal, rijden er doorheen, en 20 km verder ligt onze eindbestemming voorvandaag, op 1600 m hoogte. Tegen het hoge atlas gebergte aan. Heel groot hotel, met zwembad. Supermooi. In traditionele sfeer uiteraard. 6 uur hier, 8 uur eten, dus maar ff om te zwemmen. We zitten niet bij het centrum, dus weinig loopmogelijkheden ook. En het zwembad is heerlijk!!!! Om 8 uur weer eten. Dit keer geen buffet, maar een aan tafel 3 gangen diner. Groentesoep, kaaspizza als tussendoortje, aardappelen met gehakt en kipfilet en een fruittaartje. En dan weer de kroeg in voor een paar gin tonicjes.