Jozani forest - Reisverslag uit Bwejuu, Tanzania van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu Jozani forest - Reisverslag uit Bwejuu, Tanzania van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu

Jozani forest

Door: Me

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

11 September 2013 | Tanzania, Bwejuu

Vandaag is het beetje de mogelijkheden verkennen. Het weer is volledig opgeklaard gelukkig. Doel is scuba diving regelen en als het even meezit Jozani bezoeken.
We hebben een mail vanuit Stone Town, de spice tour kost daar 15 dollar ipv 40 hier, en vanaf daar kunnen we prison island regelen. Dus we gaan de 13e hier weg.
We hebben een goede diving center gevonden op internet iets verder noordwaarts in een groot hotel, dus hebben een wandeling over het strand voor de boeg. Ook hier heb je getijden, en het wordt eb in de ochtend, om 2 uur in de middag hoogtepunt. We wandelen een uur voor we er zijn. Het wandelt hier heerlijk, zien een paar locals vissen en een paar verdwaalde toeristen. Het zand voelt poederig aan. En veel koralen uiteraard.
Na het regelen een heerlijke milkshake en weer terug. Nog opgeslokt in een roedel honden die een half uur meeliepen, erg grappig.
Het is half 2 als we terug zijn dus moeten opschieten voor Jozani. We wilden eerst met de fiets, maar aangezien de tijd krap is, wordt het een vespa huren. Fijn... 20 min met de vespa, die ons 10 dollar huren kost ipv 25, zijn we er. De gids die ons de toegangskaarten uitschrijft vraagt of we voor de red colobus monkeys komen. Tuurlijk, en de bush baby's. Daarom zijn we zo laat. Volgens mij is dit een geheime code. De gids opent zijn ogen en kijkt op, slaat zijn boek dicht en herhaalt de code. Bush baby? Uhm...... ja?
We krijgen gelijk een discount, de locals prijs, een gratis gids en hij neemt ons zelf mee na zonsondergang. Cool! De gids voor het park neemt ons eerst mee naar de moerassen, de mangrove, erg mooi opgezet. En je bezoekt maar klein gedeelte dus de rest blijft beschermd. Daarna gaan we via opvangcentrum, blijkbaar zijn we erg speciaal want dit zit niet in het standaard pakket. Heel simpel maar wel leuk te zien hoe locals hun best doen dieren te beschermen en te houden. Hierna terug naar Jozani, en we vinden de red colobos monkeys al langs de weg. Grappige beesten, lijken een beetje lemuren. Hierna echt het bos in, erg mooi groen en dicht begroeid. Naast de vele varens ook veel rode mahony bomen te vinden. Veel wordt gebruikt voor geneesmiddelen, met andere woorden, een hoop voodoo. Heel veel voodoo vertelt de gids. Niets 's nachts in het bos lopen.
We geven de gids een tip en bedanken hem, en nu wachten. De man van de balie, gids 2, gaat even naar huis om een goede zaklamp te halen. En om half 7 kan het beginnen. We lopen maar 50 meter tot een paar bomen en hij zegt dat ze hier elke avond over springen. We horen de eerste bush baby kreetjes van links en dat lijkt het teken. We zien de eerste zanzibar bush baby rechts door de takken klauteren en dan overspringen naar de boom links. En zo gaat het 20 min door. Op teken van een andere volgt de rest gestaag. Nu de common bush baby nog zegt gids 2. We gaan de andere kant achter een huisje en staan letterlijk in iemand buiten keuken om op de ander te jagen. Ook die vinden we vrij rap. Een stuk groter, nog steeds snel maar iets rustiger. Grote ogen en hele lange tenen. Geweldige beesten. Lastig op de foto te zetten. Zo zijn we een uur onderweg en hebben ze gespot. Wederom de gids bedanken, die dit gratis deed, dus een extra tip voor hem. Er wordt weinig gevraagd naar bush baby's blijkt, en daarom vind hij het zo leuk om te laten zien. Wij zijn blij. Nu nog in het donker terug, op de vespa..... *slik* gelukkig zijn de wegen hier wel beter dan in Oeganda.

• 13 September 2013 - 07:55

Raymond:

Weer mooi verhaal Daan. Bij ons is hier de herfst in alle hevigheid begonnen. Geniet er nog van !