Danum dag 1 - Reisverslag uit Lahad Datu, Maleisië van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu Danum dag 1 - Reisverslag uit Lahad Datu, Maleisië van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu

Danum dag 1

Door: Me

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

07 Februari 2015 | Maleisië, Lahad Datu

4:45 gaat de wekker.... Sjemig!!! En om 5 uur staan we klaar. We worden 5 min later opgepikt en rijden de jungle in. We gaan naar een uitkijktoren, en daar chillen. Toch nog 20 min rijden. We klimmen omhoog, en zien halverwege een tent staan. Zo kan je ook kamperen ja :) Helemaal bovenin treffen we 2 gasten, uit Borneo, die daar hebben geslapen. Creatief hoor :) En dan maar wachten. Tis erg mooi om de zo'n te zien opkomen en de wolken in de jungle te zien neerdalen. Erg ontspannend. Paar mooie kiekjes en dan weer terug. Ontbijt tijd!!! Na ontbijt ready om te hicken. Het zijn op zich zichtbare smalle paadjes. Maar dan paadjes doordat er veel over wordt gelopen. Soms is er een touw langs gespannen om je aan vast te houden. Maar al met al is het toch wat kleuter, klim en glij werk. Veel geklim over boomwortels. En bloedzuigers van je afslaan!! En dan heeft het niet eens geregend. Ik heb geen anti sokken, dus heb maar bedacht een legging aan te doen, sokken eroverheen en T-shirt erin, en over de legging m'n wijde harem broek. Slimme keuze blijkt al snel. Die zuigers blijven daarin hangen en ik heb ze er zo weer af. De Spanjaarden zijn allebei gegrepen blijkt bij de waterval. Deze waterval is niet heel groot, maar je kan er zwemmen. Ik pas, nieuwe tat he. We hebben 2 uur hiernaartoe gehicked. Zitten hier een kwartier en gaan dan weer terug. Vanavond met dezelfde gids op pad. Hoop dat ie dan wat meer te vertellen heeft.... Hij loopt vooral door. Best saai. Daar hebben we geen ranger voor. Maar we gaan het zien. Weer terug bij het research centrum hebben we helaas geen dieren gespot, maar daar was het eigenlijk de verkeerde tijd voor zegt de ranger. Beter na zonsopgang of voor zonsondergang. Zoals overal dus. En toch wil ik morgen weer een tocht maken. Na de lunch besluit ik maar even een tukkie te doen. Was best inspannend, en ik ben zeiknat van t zweet. Onderweg terug loop ik nog even richting kantoor, kijken voor internet. Maar helaas. Dicht. Echter, terug naar beneden zie ik iets oversteken door de bomen. Snel camera erbij en zoomen. Een gibbon! Nummer 6 in de lijst der apen. Hij/zij tent zowat de bomen door. Heel grappig om te zien. En vooral rechtop dus. Heb een paar leuke foto's denk ik, al hoop ik dat de foto's licht genoeg zijn. Soms zo lastig met dat weinige licht in de boomtoppen.....
Dan even een tukkie doen. En kleding late drogen :s De rest van de middag lekker gelezen. Het is al sinds aankomst droog hier, wat wel erg prettig is. Temp rond de 25 graden met een licht briesje. Heerlijk vertoeven hier dus. Eten is weer erg goed. Ze maken overal simpele gerechten met weinig inhoud. Rijst, vlees en saus. Maar ze gooien zulke goede en vooral veel kruiden erdoorheen, echt heerlijk.
Hierna de nachttocht. Ik en 1 van de 2 Spanjaarden, dezelfde gids als vanmorgen en een vriend van m, andere gids. We gaan de andere kant op. Na een half uur nog biets gezien te hebben zien we de eerste vogel. Een inheems soort. Zwart kroon iets. Ik en namen :s Normaal op de grond levend, eet kleine insecten, en slaapt op een tak. Deze dus ook. Kop gaat op een gegeven moment wel omhoog maar volgens mij komt t niet helemaal aan. Ook de nieuwe gids wilt wat foto's maken. We gaan verder. Een vleermuis aan een tak, die helaas te snel wegvliegt. Zo schattig. Hierna zien we een aantal agamen (hagedissen) op verschillende takken. En weer een inheemse vogel. Zelfde soort, enkel ander ondersoort. Dit is de voodoo. En een stuk bijdehanter. Binnen no time wakker en denkt direct: stelletje malloten, zoek t maar uit! En weg.
Voor deze vogels komen vogelspotters dus naar Borneo, en wij treffen ze knock-out op een tak. Te grappig de natuur.
Leuke dieren dus in een uurtje.