Laatste cruise en dan op naar Danum - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu Laatste cruise en dan op naar Danum - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu

Laatste cruise en dan op naar Danum

Door: Me

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

06 Februari 2015 | Maleisië, Kota Kinabalu

Weer om 6 uur in de boot voor de laatste tocht. Weer met z'n 4-en. We hebben een luxe positie te pakken. Uiteraard weer veel apen. We hebben nu 5 soorten apen gezien, zijn dus erg verwent. Zeker met de oerang oetan. De olifanten hier gaan we niet zien, niet het seizoen en zo wie zo zien ze die weinig. Weinig nieuwe spectaculaire dingen maar nog steeds mooi. Na ontbijt uitschenken en we gaan weer terug naar de overkant. Weer in een busje. Ik wordt als eerst afgezet bij de bushalte. Ik moet de local bus nemen naar het airport. Best. Met wat andere toeristen zitten we in een uitgeleefde touringcar. Na 4 uur (en ik heb t nog nagevraagd) is de bus op z'n eindbestemming maar de mijne zie ik niet. Geen Danum valley te bekennen. Een man vraagt me of hij kan helpen en ik laat m zien waar ik heen moet. Je moet 2 uur terug zegt ie. Twee uur terug in die vieze stinkende rotbus (ja, ook stinkend, volgens mij was t toilet achterin overgelopen). Hij neemt me mee naar zijn maatschappij, en zegt dat de chauffeur me bij het winkelcentrum wilt afzetten. Daar komen de kosten denk ik dan: 20 rm. Net zoveel! En ik zit ineens in een luxe en schone touringcar met airco! Eerst maar even het centrum bellen dat ik hopeloos verkeerd zit. Ze vraagt of ze iemand van de bus kan spreken. Hoop blabla, en dan blijkt dat ze me op de doorgaande weg eruit zetten waar ik door het busje opgepikt wordt. De terugrit was een stuk chiller kan ik je zeggen. En nu wordt ik netjes eruit gezet waar nodig. Het kan dus wel, zucht. Inmiddels is het 4 uur en ben ik dus al 6 uur onderweg. Grmbl. Nog geen 10 min later stopt er een busje en spring in erin. 2 Franse gasten voor me en 2 Spaanse (uit Filipijnen) mannen achter me. Nog 70 km. Na enkele km's gaan we al een smal pad op en wordt t zigzaggen door jungle. Echte jungle!!! Heerlijk!!!! En..... We komen zelfs de olifanten tegen. Bizar dat in de jungle gewoon olifanten leven, hoe gaan die berg op en af? Maar we zien ze! Ze zijn een stuk kleiner en de vrouwtjes hebben geen slachttanden. Ze zijn ook best nerveus. Ik heb snel een foto kunnen nemen, maar helaas lastig door vuilig glas. Uiteindelijk rijden we langs de afslag van de lodge, het luxe verblijf. Ik heb gekozen voor de research area. Scheelde echt een hele hoop geld. En ik hoef geen luxe in m'n verblijf. Niet hier. Alles is incl in het luxe gedeelte, wij kunnen nog bepaalde routes kiezen en dan een ranger betalen a 20 rm per uur. Dus hoe meer mensen, hoe goedkoper! Tevens loopt het hier over van de researchers, die je graag van alles vertellen schijnt. Dan naar de meisjes dorm. 48 bedden, 24 stapelbedden, in eilandjes van 4 slaapplekken per ruimte. Tussen de bedden in is een plank gehamerd en ervoor een gordijn.... Ik zie rechts in de 2e 'kamer' een schoon opgemaakt bed. Voor mij! Weer 4 bedden voor mij alleen. Ik tref in de dorm 1 ander meisje uit Denemarken die met me mee gaat naar het restaurant. Eigenlijk gewoon eetzaal. Of we morgen niet meewillen met de zonsopgang. Zij gaat met haar duikbuddy, en zelfde verhaal, hoe meer mensen hoe goedkoper. De Spaanse mannen willen ook wel mee dus dat is snel geregeld. Eten is ook hier goed, en weer veel. En idd veel researchers. Ik zie een boek liggen, mega dik, met alle soorten Harry's in Borneo. Dus de bijbehorende researcher staat binnen no time bij me. Verteld uitgebreid over wat ie allemaal al heeft gezien en laat ook foto's zien. Superleuk! We reserveren ook een ranger voor een tocht morgen. Ik en de Spaanse heren. Ze zijn eigenlijk wel erg gezellig. Daarna liggen we om 9 uur plat. We vertrekken immers om 5 uur in de ochtend weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniëlle

Sinds 2007 het reizen ontdekt. Landen als Zuid-Afrika, Botswana, Zambia, Ierland, Schotland, westen VS, Costa Rica en IJsland bezocht. Nu dus voor de volgende reis (wederom Afrika, loving it!) eens kijken hoe het met waarbenjij.nu werkt :)

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 119933

Voorgaande reizen:

04 Februari 2017 - 01 Februari 2018

Nepal en India

05 September 2016 - 12 September 2016

Marokko - koningssteden

20 Augustus 2016 - 02 September 2016

Zomers Lapland

29 Januari 2015 - 17 Februari 2015

Maleisisch Borneo 2015

11 September 2014 - 05 Oktober 2014

Curacao & Cuba

31 Augustus 2013 - 05 Oktober 2013

Centraal Afrika 2013

Landen bezocht: