Helsinki - Salla - Rovamieni - Reisverslag uit Salla, Finland van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu Helsinki - Salla - Rovamieni - Reisverslag uit Salla, Finland van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu

Helsinki - Salla - Rovamieni

Door: Me

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

27 Augustus 2016 | Finland, Salla

20-8
Vandaag heenreis naar Helsinki. Gisteren heb ik nog even een plattegrond met bezienswaardigheden uitgeprint. Lijkt nog best groot. Wordt flink doorstappen. Pa en ma brengen me op tijd naar Schiphol. Maar last van de acties zowel buiten als binnen hebben we eigenlijk niet. Als ie maar ik de goede rij staat. Dus een Starbucks en lunch en dan maar gedag zeggen. We vertrekken op tijd, en uiteraard val ik in slaap. Reis is dus zo voorbij. Vanaf het vliegveld moet ik de bus hebben, die ik zowaar snel vind. En nog op tijd uitstappen ook, 40 min later. Ik heb totaal niet het gevoel in het centrum te zitten. De hostel is simpel, maar prima. Slaap op een zaal met 4 gasten en een andere meid. Eigen locker om m'n zooi in te smijten. En dan om half 7 in de avond de stad in rennen. Al snel kom ik er achter dat ene half uur lopen naar de kathedraal bij mij nog geen 15 mij is. Mooie kerk, op een heuvel. Ik besluit de centrum route te nemen naar de havens en strand. Al snel, lees eerste straat beneden de heuvel, stuit ik op een bandje. Festival!!! Whoehoe!!!! Dus alles is langer open, en her en der diverse optredens. En gewoon 20 graden. Wat wil een mens nog meer. Ik ga naar het bekende park, dat volgeladen is met muziek, eettentjes en mensen. En de sfeer is zo relaxed. Maar ik heb een doel: de route lopen. De route lijkt erg lang, uiteindelijk ben ik een kleine anderhalf uur later weer op het plein. Diverse havens, mooie gebouwen, kunst en bandjes gezien. Weinig strand, eigenlijk maar 1. De rest van het water loopt tegen stenen op. Meerdere parken gepasseerd. Ene is groener dan de ander. Helsinki is ruim opgezet, dus weinig gevoel van een grote stad. Ook is het over het algemeen niet zo hoog. Hoog zat, maar door de afstanden voelt het lager aan. Super veilig gevoel hier. Maar ben er ook achter dat je Helsinki snel gezien kan hebben. Veel diverse kerken en kathedralen, erg mooi. Mooie gebouwen, maar ook simpele flats. Maar goed dat ik morgen doorga naar het noorden. Al met al lig ik om half 12 op bed, slaapt voor geen meter. Maar wil er morgen op tijd uit voor deel 2.

21-8
Vandaag om 9 uur op hakiemi markt staan, een grote vlooienmarkt. Helemaal leuk natuurlijk. Al is groot voor Finse begrippen voor ons okey. Niet indrukwekkend, wel grappig. Vooral rommel. Via de botanische tuinen en niet zo'n denderend park snel naar rock church..... Die tot kwart voor 11!!!!! Bezet is met de zondagsdienst. Fuckkkkk!!!!!! Dit was echt een to do. Dan maar naar de begraafplaats. Jaja, ik heb er 1 gevonden. En deze was ook open. Erg mooi, en knus. Veel mensen. Mooie kerk/aula. De eerste kerk die ik zie schijnt van het crematorium te zijn. Das nog eens een mooie oven. Doe mij die maar. Mooie wandeling gemaakt. En weer 20 graden. En dan de tijd doden. Ik loop maar iets terug voor ontbijt. Een roggebrood met zalm iets, typisch Fins, niet te nassen. Maar tis voer..... En dan snel terug. En jemig wat de moeite waard!!!! Deze kerk is dus echt uit een rots uitgehouwd. Dit zie je ook binnen terug. En ondanks dat nog volop ligt. Heel mooi. Uiteraard nog even een kaarsje opgestoken, altijd fijn idee opa mee te hebben op vakantie.
En na hier genoten te hebben is het tijd terug te gaan. Alles op tijd, bus makkelijk gevonden, ingecheckt en bagage gedumpt.... Vertraging!!!! En wel 4 uur uiteindelijk. En t mooiste: de Finnen blijven lachen en relaxed. En zoals de Fin in t noorden zegt: tja, wat kan je anders? Uiteindelijk wacht hij dus braaf tot ik er eindelijk ben (iets met een vogel en een motor), en gaan we 1,45 uur terug richting Salla. Wordt een latertje. Gelukkig zijn we allebei brak, dus weinig te zeggen. Maar gezellig is t wel. Nog rendieren her en der op de weg. En als je denkt alles gehad te hebben: ongeluk. Meneer zit natuurlijk bij de brandweer/hulpdiensten, en krijgt een oproep. Alles opgeroepen, op de weg waar wij rijden. En uiteraard komen we die tegen. 10 km van Salla. Audi, nieuw, van de weg afgeraakt. En uiteraard moet meneer even kijken en helpen. Auto total loss, maar die gozer is okey. Als de rest arriveert gaan we verder. En dan komen we eindelijk bij t huis. Leuk huis, voelt aan als een caravan. Nog ff kop thee en dan slapen. Heerlijk!!!! Alleen jammer dat de honden regelmatig aanslaan. Niet gewend he.

22-8
Vandaag erg laat uit bed. Uur of 10. Even ontbijten. En hij heeft last van de Jelly haren die blijkbaar in m'n bagage enzo hangen. Hoezo erg gevoelig. Hierna iets met z'n auto, dus zit 1,5 uur ff alleen. Beetje door Salla village heen struinen. Helaas regenachtige dag. Maar goed weer om alles te verzamelen voor het jagen, waar ie druk mee bezig is momenteel. Tis erg gezellig en relaxed, maar zo 1 op 1 merk je snel dat de Finnen idd stug volk zijn. Spontaniteit 0,0. Ben benieuwd. Inmiddels de honden ook gezien. Nog niet ontmoet. Hebben echt 1 baas, dus vraag me af in hoeverre het spelen wordt. Ze wonen buiten in ieder een eigen kennel met hok, waar ze af toe ook van hok wisselen. Vanavond nog een hondentraining met de jongste hond, en daarna gaan we naar t zomerhuis. Zou ie al spijt hebben een toerist hier te hebben hangen? Ik ben nog steeds benieuwd. Momenteel worden de papieren verzameld, en laat ie ze zien. 1 license om te schieten, 4 verschillende met toestemming voor een bepaalt dier, 1 voor het hebben van een geweer. Hij heeft er maar 4.... En uiteraard de papieren van rabies entingen van de honden. Ik krijg gelijk het grootste geweer onder m'n neus, 1,5 meter. Voor de beren en elanden, maar elanden is nu nog verboden. Kan tot 300 meter schieten, maar 100 is ideaal. Gezien het zicht en het gewicht van de kogel, 90 gram. In oost Finland mogen er 55 beren geschoten worden dit jaar. Er worden 10 vergunningen verstrekt, waarvan Pasi er dus 1 heeft. Hij heeft er ooit 1 verwond, in z'n reet, en die is pissed weggerend. Sinds 6 jaar.
Verder luie dag. Spullen worden bij elkaar geraapt. Nog even naar de hondentraining. Ik even boodschappen doen, ben ik nog een beetje nuttig. Ennnnn..... Zojuist het paardrijden geboekt. Terugweg komt precies uit, mits er geen vogel in de motor vliegt. Dus zaterdag verder naar het noorden! En vrijdagochtend richting rovaniemi. Komt precies goed uit, Pasi schopt me er vrijdag uit.
En dan is het tijd spullen en honden in te laden en te vertrekken. Een uur rijden, noordwaarts. Na een half uur gaan we off road. Mooi landschap, veel groen en rivieren. Inmiddels vindt de spitz me aardig, vraagt om aandacht vanaf de achterbank. Uiteindelijk rijden we een smal pad op met kleine wegen links en rechts, en komen we zo bij het zomerhuis. Eigenlijk een herfst/jacht huis. Mooie gebouwen. Leefgebouw met keuken, picknick meubel en bedden, een aparte grote sauna, een aparte wc/dixie en een voorraadhok. En uiteraard de kennels van de honden. Sauna even uitgeprobeerd, en helemaal snoozy. Vroeg slapen en kijken wat morgen brengt.

23-8
Jagen deel 1. Echt heel vroeg stonden we niet op, uur of 8 pas. En op t gemakje, ontbijtje, koffie en lunch klaarmaken gaan we op pad. Oudste en jongste hond gaan mee, de echte beren jagers. Om 10 uur beginnen we met de tocht. Eerst nog even half uurtje rijden. Omdat dat mooier lopen is. Al kunnen ze dus ook in z'n achtertuin komen. Honden krijgen een band met tracker om en lopen maar. De jongste is al snel 800 meter bij ons vandaan, hij kan ze uiteraard volgen, en het duurt even voor ie weer in de buurt is. Het landschap is al in herfst kleuren, erg mooi. Helaas regent t wat, maar dat mag de pret niet drukken. In de jaren 60 heeft hier een extreem grote brand gewoed, gevolg is dat de bomen die er staan, klein zijn. Er zijn gebieden die volledig open zijn, met mos of stenen of gras als grond, beboste gebieden, en echt dichte gebieden dat we echt moeten sla lommen en klauteren. Op en af. En uiteraard heel veel sompige grond. Dus binnen no time zeiknatte schoenen. Tja...... De honden lopen beetje om ons heen. Wij lopen en zij lopen mee tot ze iets in de smiezen krijgen. Een aantal keer gebeurt dit, maar het blijken rendieren te zijn. Zodra ze een beer of eland vinden, gaan ze die parkeren, erachteraan en weer parkeren. Tot het dier wordt geschoten. Beren vanaf 1,5 jaar mogen geschoten worden, moeders met jongen onder 1,5 jaar niet. Als je een beet schiet, en hopelijk dood, moet je dit direct aangeven en dan hulptroepen vinden. Eerst direct organen eruit tegen het rotten. En dan wegslepen, toch 300 kg. Soms is het vlees niet goed, dit wordt getest door een dierenarts, en kan je m dus niet eten. In dit gebied zijn vorig jaar veel beren geschoten. We komen echter verder niemand tegen. De oudste hond blijkt ook erg goed in muizen vangen, binnen no time 1 gevangen en opgegeten. Dit doet ie blijkbaar uit verveling. Halverwege uiteraard koffie van een kampvuur met een worstje, en de jongste hond is m'n grootste vriend. De oudste is erg druk met muizen vangen. Het is erg relaxed, gezellig en genieten. Kalm aan. Na 5 uur is het mooi geweest. De honden zijn nog niet in optimale conditie, Pasi is beetje grieperig en het weer is ook niet optimaal. En ik moet zeggen dat ik ook best moe ben. Ongeveer 15 km gelopen. Nu lekker ff chillen. De maaltijden zijn simpel maar lekker. Gisteren zalm in een soort kookroom uit de oven met kaas, en aardappelen met schil. Schillen doen ze niet aan. Vandaag eland gehakt met ui en knoflook en een poeder omgeruld met aardappelen. Avondwandeling wordt m niet, inmiddels regent het gewoon weer. En Pasi is blij zich even niet koortserig te voelen. Ik zie een avondje chillen, een sauna en verder lekker lezen wel zitten.

24-8
Wandeldag 2. Zo zie ik het maar, de kans op een beer is miniem. Maar hiken kan je hier prachtig. Vandaag de jongste en de spitz mee. De spitz is actiever als in, loopt verder van je weg, en echt getraind op vogels. Al snel komen we daar achter. In de verte, 650 m volgens de gps, horen we m blaffen. Vogel parkeren. We zitten nu in een ander gebied, en ook erg mooi. Veel groen, en de bomen stuk hoger. Vandaag rond half 10 vertrokken. Om 1 uur pauze, in een kotta. En koffie vergeten!!! Stommmm....... Pas rond 5en zijn we terug. Nog wat rendieren gezien die door de spitz werden opgejaagd. En weer zeik natte schoenen. Was een heerlijke dag. Lekker zonnig, en genoeg km gemaakt. Pasi voelt zich iets beter. Honden hadden t naar de zin. Ben er inmiddels achter dat de oudste muizen eet, de jongste bananenschillen en de spitz bessen. Lekker span. De jongste is echt mijn vriend. Grootste van het stel, maar kan zich heerlijk dramatisch over je heen draperen als je een worstje probeert te eten. Inmiddels weet ik ook dat het bereik van de halsbanden 4 en 5 km is, en t jasje 10 km. Misschien vanavond kans op noorderlicht, schijnt veel te zien te zijn in de herfst, en het is open vandaag. We gaan t zien. Morgen laatste wandeling, en voorspelling is regen. Uiteraard.....

25-8
Laatste wandeldag in het echt middle of nowhere. Weer een ander gebied, vlak bij de Russische grens. Veel houtkap hier, waardoor er grote, kale gebieden ontstaan. Oudste en jongste hond mee. Spitz blijft paar dagen met broer en ouders achter. Die gaan hier vissen. Morgenochtend richting rovaniemi, dus nog 1 nachtje bij Pasi. We wandelen een halve dag. Wederom mooi gebied, ondanks de massale kap. Geen beer of eland helaas. Wel veel mooie kotta's, en ook grotere commerciële gebouwen. Hij heeft hier ooit z'n bruiloft gehad. Hahahaha. Dat gebouw doet t iig nog. Hij praat over dat hij vroeger het enigste huisje hier had (1993), en er nog geen massale kap plaatsvond. En vraagt zich af hoe het nog de komende 20 jaar zal veranderen. Waarschijnlijk heel erg, alles gaat immers om t geld. Om in Rusland te jagen heb je uiteraard een vergunning nodig, en uiteraard heeft hij die. Alleen mag je de honden er niet loslaten. Hij heeft geen idee waarom. Ook daar zijn ze fanatiek aan de kap. Maar een andere gebied is weleens fijn. Rond 1 uur zijn we terug in z'n huis. Even chillen tot hij om 5 uur weer naar school gaat met de hond. Hierna gaan we even naar het rendierenpark om de rendieren te voeren. Zo anders als er geen sneeuw ligt. De rendieren van het bedrijf mogen niet los in de natuur, dus komen ze allemaal aandrentelen als de auto voor het voer komt. Op dezelfde locatie als waar we de moeder met jongen troffen in januari. Helemaal leeg en verlaten verder. De weg waar de husky's enzo overheen gaan is een echte weg. Daarnaast loopt een beek, waar we overheen zijn gegaan met de ski's. En echt zooooo mooi groen. Alleen wel weer regen. Daarna mocht ik boodschappen doen en koken, dus succes zeg maar. Snap natuurlijk niets van de verpakkingen, en aanbod hier is toch anders dan thuis. Maar blijkbaar bevalt het, en heeft ie nog over voor morgen. Avond lekker languit op de bank, bezig boek 2 te verslinden. Ondanks dat we veel gelopen hebben, voel ik me heerlijk uitgerust. Slaap ook heerlijk, 9 uur per nacht red ik makkelijk. En tis heerlijk te relaxen met een boek. Kon ik dat thuis ook maar. Morgen om 7 uur de bus naar rovaniemi. Deel 2 van de vakantie. Ben erg benieuwd.

26-8
Vanmorgen laatste ontbijt met Pasi, ik vroeg hoeveel ie van me kreeg voor de afgelopen dagen. Wat ik kwijt wou, had ie niet over nagedacht. Heb ik dat.... Lekker weer. Dus 100 euro had ik nog en heb ik achtergelaten, rest nog even over denken. Heb z'n adres op de foto gezet.... Om 7 uur afgezet, gedag en een knuffeltje. Toch vreemd, je hangt dagen bij iemand, en toch blijft er een afstand. Typisch Fins zeggen ze dan. En dan in t busje voor deel 1. Yep, ik mag overstappen. Maar alles gaat soepel en chill. En om 11 uur ben ik in rovaniemi. En nu nog hotel vinden. Heb een hostel gevonden, Rudolf, nog prijzig maar beste optie. Dus 5 min lopen, gevonden. Geen balie. Gdv.... Of ik even naar hotel santa Claus wil gaan, daar inchecken. Dus weer lopen. Super hotel. Netjes geholpen. Waar ik een kamer wil. Nou, wil niet weten wat t hier kost, ik loop wel terug. Dus 49 euro armer en weer terug. Nou..... Hostel m'n reet. Gewoon hotel! Eigen wc, douche, en kan kiezen tussen 2 bedden. En netjes!!!!! Dan maar even op pad voor lunch, weer richting hotel, hier zat een koffie tent. Grote cappuccino met smaakje en bagel met zalm, lekker. En dan even langs het info centrum. Er is geen fuck aan hier, en de dag is nog lang. Gelukkig is het wel heerlijk weer! Zonnetje schijnt, lucht is blauw. Ik ga vanavond op moose safari. Half 7 weg, duurt 5 uur. Hoppa, Daan is onder de pannen. Noorderlicht was ook een optie, maar de voorspellingen zijn niet zo goed. Woensdag hadden ze een prachtige show hier. Ja tuurlijk.......
Nu even wat eten bij Rosso, Italiaan. Kan niets typisch Fins vinden. Wel 2 Engelse pubs. Tis hier echt toeristisch. De grote toegangsstad naar het noorden. Veel invloed vanuit Europa. Relatief nieuw, en stads opgezet. Dus echt geen fuck aan.
Om te eten ga ik maar naar Rosso, een Italiaan. En bestel zowaar een pizza. Met 10 min staat ie voor me. Mooi, niet zoveel tijd. Smaakt erg flauw, en bodem is niet echt crunchy. Jammer. Vandaar dat de prijs meevalt denk ik. Wordt op tijd opgehaald en dan nog ff 2 anderen oppikken, en dan door richting het Np. We gaan niet t park in, maar blijven er net buiten. Het park is enkel toegestaan voor onderzoekers, 1 toegangsweg, strikt verboden. Na 30 min komen we bij een huis met soort kantine waar we koffie kunnen drinken en een pannenkoek of sandwich kunnen nuttigen. Inmiddels weten we dat elanden nachtdieren zijn, onwijs bang voor mensen maar niet voor auto's, er hier een eland garantie geldt, ze op de rug 2,30 meter meten en op de kop 3 meter, ze solidair leven, en ze vooral te zien zijn aan de rand van open vlaktes. Oh ja.... En je wilt ze niet aanrijden, dan is iedereen total loss aangezien je de poten raakt en de rest dus naar binnen vliegt. En ze zien heel slecht, dus als je ze ziet en verblind in licht, heb je helemaal geen idee welke kant ze oprennen in blinde paniek. Ook hier een souvenir winkel, ik zie een eland gewei, enkele zonder beschildering, voor 90 euro. Ik denk echt dat er een 1 weggevallen is voor mijn gewei. Wat een prijzen! Even na 8en gaan we op pad in een gewone auto, met z'n 4en. We rijden beetje over de gewone wegen heen en weer, zien niets, maar is nog vroeg. Mooie zonsondergang. Af en toe gaan we even smalle weg in, maar draaien helaas snel weer om. Verpest door jeeps, gewone auto's kunnen niet verder. Uiteindelijk is het donker, en 11 uur, en niets gezien. Ook de andere groep niet. Erg ongewoon en ze snappen het niet. En dat terwijl de weersomstandigheden perfect zijn. Droog, heldere lucht en koel. Soms veranderen ze hun eetgebieden, maar ook daar zijn ze langsgegaan. Andere idee: een beer. Dat heeft ze eerder doen verplaatsten. Ze kwamen weken niet in het gebied waar de beer gezien was. Hoe dan ook: avond zoet, niets gezien, en helft van het geld terug. Zelfs een fooi wou ie niet, zeikerd. Dus...... Geen beer, geen eland en nog geen noorderlicht. Hoop niet dat ik zelf een paard moet vangen, wordt nog wat dan.

27-8
Het weer is vandaag bar en boos. Rond de 10 graden, veel wind en regen. En dan zie ik Erna op fb vroeg een wandeling maken om de warmte voor te zijn. Ontbijt is hier niet, zijn immers alleen kamers, dus weer richting centrumpje voor ontbijt om 9 uur. Alles natuurlijk dicht. Pas om 10 uur open. Dus wordt het toch een ontbijt van 11,50 bij santa Claus hotel. En bunkeren zal ik! Heb ik ook gedaan. Zat keus, buffet uiteraard. En 10:15 weer door het heeeeeerlijke weer richting kamer. Backpack opnieuw inladen, even op internet en dan richting busstation. Gelukkig bus zo gevonden, alles wordt wat dat betreft goed aangegeven, en we kunnen vertrekken. 5 uur rijden. Wel nette touringcar. Na 1,5 uur stop 1, drinken en zoetigheid inslaan, weinig broodjes helaas. Eerste gedeelte uiteraard geslapen. Helaas nog steeds bagger weer. Rond half 4 komen we op een plek, tja..... Een groot winter oord. Veel hotels, appartementen, restaurants, excursie tentjes en souvenirswinkeltjes. Momenteel kamers met 50% korting. Denk dat t in de winter erg mooi, maar vooral nep is. In Ivalo hebben we een stop van een half uur om 15:50. Dus daarna nog een half uurtje. Een klein dorpje, met wat kleine hotelletjes, supermarkt en veel souvenirs in 1 winkel. En stuk gunstiger geprijsd. Vlak naast een groot meer, waarvan ik er veel heb gezien het laatste stuk. Verblijf makkelijk kunnen vinden. Wederom mooie kamer waar ik zelfs in kan koken of wat opwarmen. Uhu. Tis inmiddels droog. Hopelijk blijft dat zo. Om 7 uur diner met de groep. Zit een spook naast me uit Duitsland. Lieve meid hoor, gevalletje duidelijk veganist. Kijk er bijna doorheen. Komt blijkbaar 2 x per jaar naar Finland omdat het hier zo geweldig is. Aan de andere kant zit de gids. En goddank, ik ben niet de zwaarste. Oorspronkelijk uit t zuiden, en via Londen hier terecht gekomen. Tegenover me zitten pa Canada en zoon Londen, en dat is t. Pa kan paardrijden, zoon gaan we zien. Max aantal deelnemers, er zijn ook maar 6 paarden. Heerlijk dus. Pa Canada praat uiteraard graag. Mooi, kunnen wij rustig eten. Veel rijst, met vis incl graatjes en wortelschijfjes in een of andere zoete marinade. Al beetje afgekoeld, maar prima. Lekker taartje na met koffie. En pa Canada aan de babbel tot half 9. Dan tijd om te chillen en vroeg te gaan slapen. Morgen 9 uur ontbijt en kennismaken met de paarden.

  • 28 Augustus 2016 - 14:30

    Jolanda Wisselo:

    Heerlijk verhaal!!!

  • 29 Augustus 2016 - 10:25

    Anneke De Jong:

    Mooi verslag,heel leuk om te lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniëlle

Sinds 2007 het reizen ontdekt. Landen als Zuid-Afrika, Botswana, Zambia, Ierland, Schotland, westen VS, Costa Rica en IJsland bezocht. Nu dus voor de volgende reis (wederom Afrika, loving it!) eens kijken hoe het met waarbenjij.nu werkt :)

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 119898

Voorgaande reizen:

04 Februari 2017 - 01 Februari 2018

Nepal en India

05 September 2016 - 12 September 2016

Marokko - koningssteden

20 Augustus 2016 - 02 September 2016

Zomers Lapland

29 Januari 2015 - 17 Februari 2015

Maleisisch Borneo 2015

11 September 2014 - 05 Oktober 2014

Curacao & Cuba

31 Augustus 2013 - 05 Oktober 2013

Centraal Afrika 2013

Landen bezocht: