Deel 2 - Reisverslag uit Inari, Finland van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu Deel 2 - Reisverslag uit Inari, Finland van Daniëlle Vialle - WaarBenJij.nu

Deel 2

Door: Me

Blijf op de hoogte en volg Daniëlle

01 September 2016 | Finland, Inari

28-8
Vandaag om 9 uur ontbijt en 10 uur vertrekken. Ontbijt bestaat uit zelfgemaakte broodjes, veel beleg, vers gekookt ei en koffie. Met de Duitse heb ik leuke klik. De heren zijn ook gezellig. We noemen ze de lady's, ze zijn te laat, en discussiëren over wel of niet douchen voor het paardrijden. Om net over 10 vertrekken we om de paarden uit het land te halen, onze skills te testen en ze naar de stallen te brengen. De Duitse zit op een paard te azen. Ze is vorig jaar al mee geweest. Toen zat ze niet op die. Tis de kleinste, en is gek op aandacht. En die krijgt ze ook. Ik krijg Stella, nog geen idee. Als we bij de weiland aankomen, komen ook de paarden direct nieuwsgierig onze kant op. Allemaal fjorden. Degene die voorop en direct naar mij toeloopt is Stella. Gelijk een klik dus. De Duitse begint te lachen: Stella is de enigste fjord met ontploft haar, dus we hebben dezelfde coupe :) We nemen ze mee, borstelen ze, schoenen aan de voorvoeten aan (hoefjes zijn niet zo stevig) en zadels en bitten in. Ik heb een Western zadel, zit heerlijk, alleen al die knopen. Denk dat ik toch overstap om mezelf tijd te besparen. Dan in vaste volgorde richting 'bak'. Grasveld met paar paaltjes. Stella mag voorop, en we testen het draven, het onder controle houden van je paard en krijgen wat tips. Ik en de Duitse niet, de heren wel. Al doet pa het keurig. Hierna door de bossen richting stal. Lekker op t gemakje met af en toe een drafje. Heerlijk. Alleen langs t water waai ik bijna van m'n paard af, maar verder is het lekker. En droog! Rond 1 uur komen we bij de stal. Hier worden ook de husky's gehuisvest die voor de sledetochten worden gebruikt. Ook deze stinken. En ook hier zie ik Aziatische dames rondlopen, net als Joy in t guesthouse. De honden vinden nieuwe mensen fantastisch. Staan al kwispelend vanaf hun hok ons te bekijken. Eerst paarden helemaal aftuigen en vrij in het weiland plaatsen, dan even eten, en knuffeltijd met de honden. De Duitse zijn we kwijt. De heren vragen voluit maar blijven beetje op een afstand. Waarschijnlijk ook vanwege de stank. Maar bij hond 3 ga ik natuurlijk ook voor gaas. Zit heerlijk chill op z'n hok te zitten en te wachten. Drapeert zich over me heen: aaaaannnnndaaaaccchhhhttttttt!!!!! Dus ja, medelijden met de mensen in het vliegtuig terug straks. En zo zie ik er nog wel een paar. Ze hebben allemaal een hok, en merendeel zit aan een lange ketting waardoor ze net niet bij elkaar kunnen. Een aantal zit met meerderen echt in een kennel. Meesten zijn aandachtsgeil, een paar blijven op afstand. De Duitse is helemaal gelukkig. Zijn we kwijt. En dan vrije middag. Ik ga naar de souveniershop om wat handschoenen te scoren, voor het lekkere. En wat rendier geweien om een lamp van te maken (?). Ze zijn hier iig leuk geprijsd. En verder chillen tot 7 uur. Het eten bestaat uit rendierstampot. Met was bessen. Normaal gesproken eten ze enkel het rendiervlees en de bessen. Het toetje is een heerlijke wortelcake met chocoladesaus. Aaahhhhh toeee..... Nog 1??? En jawel. Jammie!! De dame des huizes zit ook aan tafel, vandaag teruggekomen uit Helsinki. Praat graag, leuke vrouw. Komt van een noord tribe, dus spiritualiteit is een ding. Vooral je innerlijke dier. Pa is helemaal in z'n nopjes. Zij is ook kunstenaar en maakt erg leuke schilderijen en kleden. Dussss...... Kost me klauwen vol met geld. Iets met geld moet rollen. Pa ziet een schilderijtje van r en vraagt wat dat kost, 300 euro. Moest ie toch even over nadenken. En dan weer chille avond en morgen hele dag paardrijden. We hebben morgen als doel de paarden vanuit het kamp naar de guesthouse te brengen. Via een moeras. Duurt gemiddeld 6 uur. Zin an.

29-8
Weer om 9 uur ontbijten. En weer zijn de heren er als laatste. Grappig. Tis echt supergezellig met zo'n kleine chille groep. De vrouw des huizes is er nog even en vraagt of we het noorderlicht hebben gezien.... Pardon?? Ik zeg: er waren alleen maar wolken. Nou..... Blijkbaar zit mijn kamer aan de verkeerde kant. Het trok aan de andere kant, het noorden, om half 12 open en vaag was het noorderlicht te zien. Gdv! Om 10 vertrekken we richting de stallen. Paarden borstelen, optuigen. En ready to go. Met Engels zadel dit keer, scheelt toch tijd. Gelukkig zijn de zadels van prima kwaliteit. Ik rij nu direct achter de gids, omdat Stella nogal doordramt. De Duitser noemt r net als mij ongeduldig, match made in heaven. Teugels heerlijk lang, en slenteren maar. Maar een half uur komen we bij een moeras aan waar we naast ons paard doorheen moeten. Met lange lijn. Met lange lijn gaat miss ongeduld met me aan de haal, dus die lijn gaat snel korter. Moeras is eigenlijk een beetje zoals ik vorige week 3 dagen heb gelopen, maar minder nat. Dus ik vind t al prima, ik dacht daar gaan we weer met natte schoenen. 10 min achter paard aanhangen en proberen bij te benen later staan we op het droge. Even bijkomen, schouders weer op de goede plaats, schoenen van miss ongeduld aan en we kunnen weer. Tis heerlijk weer!! Zonnetje schijnt, luchtbuis blauw, echt genieten!! Af en toe een kort drafje, en helaas voornamelijk op paden. Maar blijft lekker. Zo'n beetje hele dag met lange lijn gesukkeld, werkt beter met madame. En genieten. En...... Heb nog een halve rendierschedel met gewei gevonden! Ingepakt en meegenomen natuurlijk! Hebben!!!! Rond 4 uur zijn we bij de guesthouse, en tuigen we de paarden weer af en zetten ze in de weiland. Dan even chillen om om 7 uur weer te eten. Proefkonijnen zijn we vandaag. Ze heeft dumblings gemaakt met rendiervlees en feta. Heerlijk!!!!! Een soepje erbij met wortelen en kikkererwten. En t toetje: blueberrycake..... Nomnomnomnomnom. Morgen met miss ongeduld toch maar gewoon naar de guesthouse. Nu alle spullen gepakt. We gaan immers in tentjes slapen morgen. En nacht erna in een kotta, ofzo. Ik hou m'n hart vast, ben niet echt voorbereidt op slapen in een tent. Denk dat ik t nog verrekte koud krijg. Na het inpakken is het de noorderlicht appjes in de gaten houden. Heb er inmiddels 3. Snap er de ballen van. Er is veel activiteit, ik zie een code 5 voorspelling voor deze omgeving staan, en krijg een 1,6. Dus om half 12 besluiten stug naar buiten te gaan richting meer om stug te blijven wachten. Eenmaal daar kijk ik rustig om me heen, en verbaas me erover dat het aan de ene kant zo licht is, en aan de andere kant zo donker. Eh.... Tis laat he, en vermoeiend. Dan kijk ik boven me en zie een groene strook boven m'n hoofd dansen. Neeeeeeeee!!!!! Ik in m'n eentje dansen daar en juichen en woehoee hieperdepiep!!!! Foto's proberen te maken want voor je t weet is t pleite. En vergeet dat maar met je foon of camera waarvan je niet weet hoe je de sluitertijd instelt. En dan oh ja..... Anderen wakker maken. Als een idioot ren ik naar de guesthouse en boven om op de kamers te kloppen. Die Duitse krijgt zowat een hartverzakking en sprint in r pyjama naar buiten. Ik erachteraan. Mensen van de guesthouse staan ook buiten. En dan horen we de heren vanuit het raam, die hadden t geklop gehoord maar reageerden niet. Liepen naar t raam en kijken van binnen uit. Zal ze nog s wakker maken. Al snel neemt de show af en is ie over, helaas. Maar ik en Duitse zijn helemaal in de Gloria, en hebben goede hoop morgen beter zicht te hebben in de bushbush.

30-8
Vanmorgen tijd doorgebracht met nieuw zeelanders die op vakantie zijn. Hele gezellige mensen. Zoon woont in t zuiden met de familie, en nu zijn ze samen door. Vandaag beginnen we met de wildernis trip. Op t gemakje. Vooral bij de heren gaat alles op t gemakje. Of ik ben gewoon te ongeduldig.... Lalalalallaaaa. Dus rond half 11 staat alles klaar en kunnen we. Vooral veel tracks waar we overheen gaan. Tis heerlijk weer, alweer. Lekker warm, blauwe lucht. Om de 1,5 uur een stop. Op zoek naar besjes, beetje naast paardje hangen. Heerlijk, aangezien mijn heupjes wel beginnen te klagen na 4 uur. Nog 3 te gaan. Alles gaat lekker soepel en toch vlot. Zo vlot dat we te vroeg bij de campingsite zijn. Ff wachten dus. Tijd om van de omgeving te genieten. We bevinden ons aan een groot open meer. Prachtig!!! Allemaal groen eromheen. Weerkaatsing in t water. Voelt beetje aan alsof ik in Oeganda ben. Een ander zou zeggen Canada. Dan komt satu met alle spullen. Eerst even een hek voor de paarden creëeren, dan eten en de tenten opzetten. En daarna..... Worstjes van t vuur!!!!! Ik en de Duitse delen een tent, en krijgen al snel te horen dat pa snurkt. Damn..... Die liggen direct naast ons. Pa zat zo wie zo beetje op z'n zeilstoel. Wou niet op de berg slapen, das gevaarlijk als t regent, wilt niet naast t vuur zitten. Dan nog iets met muggen waarvan hij vindt dat t geen muggen zijn. Blablablabla. Wij redden het tot 11 uur bij t vuur, dan begint t te druppelen, tis ook nog eens erg bewolkt. Weinig noorderlicht kans. En dan naar de tent. Pa horen we van een afstand al, dus de Duitse pakt gelijk r boel en verhuisd naar beneden. Ik kijk wel. Ik slaap aardig, maar ben veel wakker, heb ijspoten en in de ochtend last van m'n nek. Benieuwd hoe ik nacht 2 doorkom.

31-8
Vandaag vroeg op, te vroeg. Last van m'n benen, bek, handen.... Duitse heeft helemaal niet geslapen, maar ook niet het noorderlicht gezien. Kou zit in m'n donder. Gelukkig schijnt de zon weer. En de heren zijn niet om 8 uur wakker. Maar ondanks alles om 10 uur iedereen klaar. En een heerlijke pap gehad met appel en kaneel, wat warm water erbij. Ook maar s in Nederland opzoeken. We gaan weer aan de wandel. Korte route. Binnen een half uur betrap ik mezelf op wegdoezelen. Lekker dat zonnetje!!!! We gaan een heuvel op en hebben een mooi uitzicht, maar al snel lopen we langs een doorgaande weg. Vooral vandaag is het doorgaande weg. Nog wel een rendier gezien. En de Duitse had aanvaring 2. Pa irriteert r dat ie z'n paard maar alle kanten laat opwandelen. Pa wilt geen strijd dus laat r lekker gaan. Dus zit ie op een paard ipv dat ie rijdt, lekker scherp. Vervolgens helpt ie Anna wel even met paard over een stroompje krijgen, met een zweep. Maar verder geen strijd. En vergeet even dat ik er direct met paard achter staat en mijn paard zich ook de tyfus schrikt, net als ik trouwens..... Mijn miss ongeduld heeft vandaag een redelijke relaxdag. Op t gemakje voor haar doen. Heerlijk beest! We komen bij een huis, van een oud vrouwtje geweest. Dus in redelijk slechte staat. Prachtig vlak bij t meer. Blokhutje waar de heren slapen en een losse wc. We zijn erg vroeg, dus lekker relaxen en sauna om op te warmen. Aan de koffie. Lezen. Even aan de kant en klare spaghetti met toetje van t huis. Lekker zelfgemaakte blueberrycake. En om 9 uur liggen we plat. De dames dan. Anna vraagt of ze bij ons mag slapen aangezien de caravan zo koud is. Dus we hebben een stille pyama party. Het regent inmiddels ook. Geen noorderlicht. Maar slaap er niet minder om. We zijn ook allemaal beetje verkouden en ziekjes. Dus slapen is nodig.

1-9
Heeeeeeerlijk geslapen!!! Alledrie heerlijk geslapen!!!! Hadden we echt nodig. En nu weer fris op voor de ochtend taken. Duitse voert de paarden, ik sleep alle matrassen terug naar de caravan en dan alles klaarzetten voor ontbijten weer die heerlijke pap!! Ook de heren zijn op tijd, en hebben top geslapen. Dan alles opruimen en aan kant, en de paarden optuigen. In de regen helaas. We vertrekken ook in de regen. Niet heel hard, maar hard genoeg om de poncho aan te doen. Gelukkig heb ik die. 6 uur vandaag zegt Anna, en we beginnen wederom langs de drukke weg. Boring.... Veel draven dit keer. Dus dat betekent dat we na 2,5 uur op de helft zitten, ipv 3 uur. Maar de paarden ruiken natuurlijk ook huis. Zeker miss ongeduld, die vandaag nog minder geduld heeft maar wel in een goede mood is. En ook het lunchen gaat vlot. En daarna houdt het regenen op en trekt de hemel open. Heerlijk!!!! Het laatste stuk lopen we echt tussen de bomen door. Het is glad, dus gaat niet zo vlot. Maar wel het leukste stuk. Om 3 uur zijn we weer bij de guesthouse. Dat was de laatste rit. Wat heerlijk genoten!!! Echt een idee om volgend jaar weer te doen, misschien elders. Nog 1 laatste avondmaal, voor mij dan, in de guesthouse en dan vanavond de kroeg in. Typische cocktail, gin en een grapefruit iets, proberen. Klinkt topZ naam moet ik nog ff scoren vanavond. Morgen hele dag vanaf 7 uur onderweg om thuis te komen. Wat een heerlijke vakantie waarin hiken en paardrijden uiteindelijk het enigste is wat ik gedaan heb. Pittig, maar fantastisch!!!

  • 01 September 2016 - 16:38

    Joooooo:

    EINDELIJK IN T ECHHIE

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daniëlle

Sinds 2007 het reizen ontdekt. Landen als Zuid-Afrika, Botswana, Zambia, Ierland, Schotland, westen VS, Costa Rica en IJsland bezocht. Nu dus voor de volgende reis (wederom Afrika, loving it!) eens kijken hoe het met waarbenjij.nu werkt :)

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 119897

Voorgaande reizen:

04 Februari 2017 - 01 Februari 2018

Nepal en India

05 September 2016 - 12 September 2016

Marokko - koningssteden

20 Augustus 2016 - 02 September 2016

Zomers Lapland

29 Januari 2015 - 17 Februari 2015

Maleisisch Borneo 2015

11 September 2014 - 05 Oktober 2014

Curacao & Cuba

31 Augustus 2013 - 05 Oktober 2013

Centraal Afrika 2013

Landen bezocht: